SpaceX milik Elon Musk merancang pelaburan AS$1.5 bilion di Vietnam, kata Presiden To Lam | DagangNews Skip to main content

SpaceX milik Elon Musk merancang pelaburan AS$1.5 bilion di Vietnam, kata Presiden To Lam

Seorang wanita berjalan dengan anjingnya di kompleks kediaman di Hanoi pada 25 September 2024. (Foto oleh Nhac NGUYEN / AFP)
Oleh Agence France-Presse

HANOI 27 Sept - SpaceX milik Elon Musk merancang untuk melabur AS$1.5 bilion di Vietnam, kata agensi berita rasmi negara itu, ketika negara itu ingin meningkatkan daya tarikannya sebagai destinasi pelaburan untuk syarikat terbesar di dunia.

 

Dalam lawatan ke New York minggu ini, pemimpin tertinggi negara itu, Presiden To Lam bertemu dengan Tim Hughes dari SpaceX, yang berkata beliau "sangat menghargai" potensi Vietnam untuk "pelan internet satelit" syarikat itu, kata VNA pada hari Rabu.

 

Kerajaan sedang "menimbang cadangan pelaburan", VNA melaporkan pengumuman Lam.

 

Hughes -- naib presiden kanan untuk perniagaan global dan hal ehwal kerajaan di SpaceX -- dilaporkan berkata firma itu menyasarkan untuk menyuntik AS$1.5 bilion ke dalam negara itu dalam masa terdekat.

 

Hanoi telah meminta SpaceX untuk "menyelaraskan rapat dengan agensi dan rakan kongsi Vietnam yang berkaitan untuk menyelesaikan prosedur pelaburan", kata VNA.

 

Vietnam Komunis -- destinasi kos rendah yang lama untuk membuat pakaian, kasut dan perabot -- sedang mengintai peningkatan pesat rantaian bekalan global, dan Lam telah mengadakan pertemuan dengan bos dari Google, Apple, Meta dan firma IT Supermicro semasa lawatannya ke New York.

 

Perniagaan Amerika dan Vietnam menandatangani beberapa tawaran semasa lawatannya termasuk dalam semikonduktor, kecerdasan buatan dan penerbangan.

 

VNA melaporkan Karan Bhatia dari Google, yang mengetuai hal ehwal kerajaan dan dasar awam, memberitahu Lam pada mesyuarat mereka bahawa firma teknologi itu mahukan lebih banyak penyelidikan dan kerjasama dengan Vietnam dalam membangunkan AI dan keselamatan siber.

 

Lam berkata beliau mengalu-alukan cadangan Google, menekankan ia akan membawa manfaat praktikal kepada kedua-dua pihak, menurut VNA.

 

Lam juga bertemu dengan Presiden Joe Biden di luar Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, setahun selepas kedua-dua negara mencapai perjanjian untuk mengeratkan hubungan dan kerjasama mengenai bekalan strategik dalam menghadapi persaingan yang semakin meningkat dari China.

 

SpaceX tidak segera menjawab permintaan untuk mendapatkan komen daripada AFP. - DagangNews.com