Varia Bhd lantik bekas CEO LHDN sebagai Pengerusi Bebas dan Bukan Eksekutif | DagangNews Skip to main content

Varia Bhd lantik bekas CEO LHDN sebagai Pengerusi Bebas dan Bukan Eksekutif

Datuk Seri Mohd Nizom Sairi
Oleh Shamsiah Zulkafli

KUALA LUMPUR 4 Okt - Varia Bhd yang sebelum ini dikenali sebagai Stella Holdings Bhd, melantik bekas Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) dan Ketua Pengarah Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN), Datuk Seri Mohd Nizom Sairi, sebagai Pengerusi Bebas dan Bukan Eksekutif yang baharu.

 

Dalam satu kenyataan kepada Bursa Malaysia pada hari Khamis, syarikat pembinaan itu menyatakan, Mohd Nizom, 61, menggantikan Datuk Mohamad Haslah Mohamad Amin, yang melepaskan jawatan pada 14 Januari tahun lalu selepas siri peletakan jawatan lembaga pengarah.

 

Beliau memulakan kerjayanya dengan LHDN selepas menamatkan pengajian Ijazah Sarjana Muda Sains dari Universiti Laurentian, Kanada pada tahun 1985.

 

Beliau berkhidmat di agensi percukaian selama 38 tahun, termasuk sebagai Pengarah Jabatan Penyiasatan, Pengarah Akademi Percukaian Malaysia, Timbalan CEO (Pengurusan), Timbalan CEO (Operasi Percukaian) dan akhirnya sebagai CEO dan Ketua Pengarah. 

 

Beliau bersara pada Disember 2023.

 

Mohd Nizom juga kini berkhidmat di lembaga syarikat pembinaan tersenarai awam, Jati Tinggi Group Bhd.

 

Saham Varia mencecah paras tertinggi RM1.06 pada 14 Ogos selepas memperoleh kontrak pembinaan bernilai RM61.45 juta menerusi anak syarikatnya, Pembinaan Teguh Maju Sdn Bhd untuk pembinaan dan penyiapan kerja-kerja bangunan utama serta kerja-kerja luar bagi projek di Kampus Sultan Azlan Shah, Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) di Tanjung Malim, Perak.

 

Namun, saham tersebut mengalami penurunan ketara pada awal September. 

 

Pada hari Khamis, ia ditutup tidak berubah pada 82.5 sen, menjadikan nilai syarikat pada RM356.8 juta. - DagangNews.com