Untung bersih FY21 Digi susut kepada RM1.16 bilion | DagangNews Skip to main content

Untung bersih FY21 Digi susut kepada RM1.16 bilion

Oleh NABILA YASMIN RAZIB 

KUALA LUMPUR 28 Jan - Untung bersih DiGi.Com Bhd (Digi) bagi tahun kewangan berakhir 31 Disember 2021 susut kepada RM1.16 bilion berbanding RM1.22 bilion yang dicatatkan pada tahun sebelumnya. 

 

Dalam kenyataan kepada Bursa Malaysia, Digi berkata, pendapatan bagi tahun tersebut bagaimanapun meningkat kepada RM6.34 bilion daripada RM6.15 bilion.

 

Katanya, untuk suku keempat berakhir 31 Disember 2021 (Q4FY21), keuntungan bersihnya berjumlah RM304.55 juta berbanding RM280.19 juta, manakala hasil bagi tempoh dalam tinjauan menokok 1.5% dari tahun ke tahun kepada RM1.58 bilion berbanding RM1.56 bilion sebelum ini.   

 

Peningkatan jumlah hasil adalah disebabkan oleh pertumbuhan hasil peranti yang sihat dan momentum positif dalam segmen teras. 

 

Menurut Ketua Pegawai Eksekutif DiGi Albern Murty, syarikat itu menyampaikan keutamaannya di tengah-tengah persekitaran perniagaan semasa, dengan fokus kepada peningkatan rangkaian serta pengalaman digital untuk pelanggan dan memacu kecekapan di seluruh operasinya.

 

"Kami juga komited untuk menyokong usaha bantuan pandemik dan banjir melalui pelbagai inisiatif yang ditumpukan oleh komuniti dan bantuan, selain memastikan pelanggan kami sentiasa berhubung," katanya dalam satu kenyataan berasingan. 

 

Sementara itu, perbelanjaan modal DiGi (CAPEX) berkembang kepada RM291 juta untuk menutup tahun kewangan 2021 dengan sejumlah RM814 juta atau 12.8% daripada jumlah pendapatan, hampir kepada garis panduan 13-14%. 

 

"DiGi terus melaksanakan disiplin proses peruntukan modal, mengutamakan evolusi jangka panjang yang mantap (LTE) dan liputan rangkaian LTE-A bagi menyokong pelan digitalisasi kebangsaan sambil meningkatkan keupayaan digital kami," kata Murty.

 

Dalam pada itu beliau berkata, memandangkan negara itu mengalami sekatan yang berpanjangan tahun lepas, Digi memastikan ia mengekalkan kualiti perkhidmatan rangkaiannya pada masa ketersambungan adalah kritikal untuk semua. 

 

Ujarnya, syarikat itu meningkatkan usaha untuk mengembangkan liputan rangkaian 4Gnya serta menaik taraf tapak sedia ada untuk menyampaikan pengalaman rangkaian 4G yang lebih baik untuk pelanggannya.

 

"Liputan rangkaian 4G LTE dan LTE-A Digi masing-masing meningkat kepada 93.1% dan 75.9% daripada kawasan berpenduduk di seluruh negara, di samping rangkaian gentian sepanjang 10,173 km," katanya. -DagangNews.com