Untung bersih KAB pada 1HFY24 meningkat 77.8% kepada RM10.5 juta dipacu peningkatan hasil segmen rumusan tenaga lestari | DagangNews Skip to main content

Untung bersih KAB pada 1HFY24 meningkat 77.8% kepada RM10.5 juta dipacu peningkatan hasil segmen rumusan tenaga lestari

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 20 Ogos - Untung bersih Kinergy Advancement Bhd bagi separuh pertama berakhir 30 Jun 2024 (1HFY24) meningkat 77.8% kepada RM10.5 juta berbanding RM5.9 juta pada tahun lalu dipacu peningkatan hasil sebanyak empat kali ganda dalam segmen rumusan tenaga lestari (SES). 

 

Kumpulan itu berkata, pendapatan bagi 1HFY24 bagaimanapun menyusut kepada RM83.9 juta berbanding RM87.8 juta bagi tempoh sama tahun lalu namun mereka tetap mengekalkan tumpuan strategik kepada segmen SES.

 

Katanya, bagi suku kedua berakhir 30 Jun 2024 (2QFY24), untung bersih kumpulan itu meningkat 61.7% kepada RM5.4 juta dengan peningkatan ketara dalam keuntungan sebanyak RM2.1 juta menyerlahkan sumbangan pendapatan kumpulan dan potensi pertumbuhan.

 

"Bagi separuh pertama tahun fiskal semasa, segmen itu menjana RM46.14 juta dalam hasil dan RM14.2 dalam keuntungan operasi, peningkatan ketara daripada RM12.9 juta dalam hasil dan RM6.4 juta dalam hasil segmen daripada tahun sebelumnya.

 

"Ini mencerminkan peningkatan hampir empat kali ganda dalam hasil dan lebih daripada dua kali ganda hasil segmen, menggariskan peranan penting SES dalam memacu pengembangan ketara kumpulan," katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

 

Timbalan Pengerusi Eksekutif dan Pengarah Urusan Kumpulan KAB, Datuk Lai Keng Onn berkata, pihaknya terus memberikan prestasi kewangan yang konsisten dan pihaknya sangat gembira melihat usaha kupulan itu diterjemahkan kepada hasil dan keuntungan yang kukuh.

 

Beliau berkata, momentum kumpulan itu juga disokong oleh agensi kerajaan negeri dan rakan kongsi yang ditubuhkan.

 

"Saya yakin projek semasa kami akan memenuhi jangkaan dan kami akan memperoleh peluang pembangunan tenaga lestari, meningkatkan lagi profil pendapatan kami dan memacu tahap keuntungan yang lebih tinggi," katanya.

 

Beliau berkata, kumpulan itu tetap fokus kepada sasaran pencapaian FY24,dan model perniagaan berskala bagi menyokong prospek kenaikan harga untuk melebihi prestasi lepas, dengan peningkatan besar dalam keuntungan dijangka pada FY25.

 

"Dengan kedudukan strategik untuk penciptaan nilai jangka panjang dan usaha pengembangan yang berterusan, keuntungan masa depan KAB kelihatan disokong dengan baik, bergantung kepada kejayaan pelaksanaan pembangunan akan datang. Trajektori ini menuju ke arah prospek yang lebih teguh dan menguntungkan kumpulan," katanya.- DagangNews.com