Usaha UEM Sunrise lupuskan ekuitinya dalam syarikat di Afrika Selatan gagal sekali lagi | DagangNews Skip to main content

Usaha UEM Sunrise lupuskan ekuitinya dalam syarikat di Afrika Selatan gagal sekali lagi

KUALA LUMPUR 25 Julai - Pemaju hartanah, UEM Sunrise Bhd pelupusan 80.4% pegangannya dalam Roc-Union Proprietary Ltd Afrika Selatan tidak berjaya lagi apabila pembeli Azishe Properties Proprietary Ltd gagal memenuhi kewajipan pembayarannya dalam tempoh masa yang ditetapkan.

 

Ini adalah percubaan kedua UEM Sunrise untuk menjual pegangannya dalam Roc-Union.

 

“Syarikat ingin mengumumkan penjual [UEM Sunrise South Africa] telah melaksanakan haknya di bawah perjanjian penjualan untuk membatalkan perjanjian penjualan berkuat kuasa serta-merta dan menghentikan cadangan pelupusan.

 

"Ini kerana pembeli [Azishe] telah gagal memenuhi kewajipannya untuk membuat pembayaran mengikut pelan pembayaran yang ditetapkan di bawah perjanjian penjualan, yang merupakan pelanggaran perjanjian penjualan,” kata UEM Sunrise dalam maklumannya di Bursa Malaysia.

 

UEM Sunrise South Africa telah memeterai penjualan saham dan tuntutan jumlah pendahuluan pemegang saham bernilai 18.4 juta rand (RM29.5 juta) dengan Azishe untuk cadangan penjualan pada Ogos 2023.

 

Jumlah pendahuluan pemegang saham diberikan oleh UEM Sunrise South Africa Proprietary Ltd, yang dimiliki sepenuhnya oleh UEM Sunrise Overseas Corp Sdn Bhd (UEMSOC), kepada Roc-Union.

 

Pegangan 80.4% dalam Roc-Union Proprietary Ltd dipegang oleh anak syarikat tidak langsung milik penuh UEM Sunrise, UEM Sunrise Afrika Selatan.

 

UEM Sunrise berkata cadangan pelupusan itu sejajar dengan pelan pemulihan strategiknya, membolehkannya menjajarkan semula operasinya secara geografi dan mengalihkan sumber kepada perniagaan dan kawasan yang lebih berpotensi.

 

Di bawah perjanjian itu, Azishe dikehendaki membayar 10% daripada balasan pembelian, berjumlah 11.8 juta rand (RM2.9 juta) dengan cara deposit tidak boleh dikembalikan kepada peguam yang mewakili UEM Sunrise South Africa Proprietary dalam tempoh lima hari perniagaan dari tarikh tarikh penjualan saham dan perjanjian tuntutan (28 Ogos 2023).

 

Baki 90%, atau 106.6 juta rand (RM26.6 juta), perlu dibayar melalui jaminan bank dalam tempoh 60 hari perniagaan dari tarikh menandatangani.

 

Dalam pemfailan bertarikh 12 Mac, UEM Sunrise berkata pihaknya telah bersetuju untuk melanjutkan tarikh akhir bagi jumlah pembayaran balasan pembelian baki kepada 31 Dis, 2024. - DagangNews.com