Vaksin Sinopharm dan Janssen diluluskan Kementerian Kesihatan Malaysia | DagangNews Skip to main content

Vaksin Sinopharm dan Janssen diluluskan Kementerian Kesihatan Malaysia

 

 

KUALA LUMPUR 16 Julai - Kementerian Kesihatan Malaysia memberi kelulusan pendaftaran bersyarat untuk kegunaan semasa bencana kepada 2 produk vaksin COVID-19, Sinopharm dan Janssen. 

 

Keputusan itu diputuskan dalam Mesyuarat Pihak Berkuasa Kawalan Dadah (PBKD) kali ke-361 yang diadakan hari ini, menurut Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr. Noor Hisham Abdullah.

 

Beliau berkata, Covilo merupakan vaksin yang dibangunkan oleh China National Biotec Group Company Limited (CNBG), Sinopharm, yang juga dikenali sebagai vaksin COVID-19 Sinopharm.

 

"Duopharma (M) Sdn. Bhd. ialah pemegang pendaftaran bagi vaksin ini manakala pengilangnya, Beijing Institute of Biological Products Co. Ltd. (BIBP), China," katanya dalam kenyataan hari ini. 

 

Sementara itu, pemegang pendaftaran bagi Janssen ialah Johnson & Johnson Sdn. Bhd. dan dikeluarkan menerusi Janssen Pharmaceutica N.V., Belgium.

 

Noor Hisham berkata, kelulusan pendaftaran bersyarat ini memerlukan maklumat kualiti, keselamatan dan keberkesanan produk vaksin tersebut dipantau dan dinilai berdasarkan data-data terkini dari semasa ke semasa. 

 

Katanya, ia bagi memastikan perbandingan manfaat-risiko bagi produk-produk vaksin tersebut kekal positif.

 

"KKM akan sentiasa mempertingkatkan tahap kesihatan awam dalam memerangi wabak COVID-19 melalui perolehan bekalan vaksin yang telah dinilai daripada aspek kualiti, keselamatan dan keberkesanan oleh Bahagian Regulatori Farmasi Negara (NPRA) dan diluluskan oleh PBKD.  

 

"Kerajaan juga komited untuk memastikan penduduk dewasa Malaysia mencapai imuniti kelompok selaras dengan sasaran Program Imunisasi COVID-19 Kebangsaan (PICK)," jelas beliau. - DagangNews.com