Wawasan Dengkil bakal disenaraikan di Pasaran ACE, terbitkan IPO 108 juta saham | DagangNews Skip to main content

Wawasan Dengkil bakal disenaraikan di Pasaran ACE, terbitkan IPO 108 juta saham

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 10 Julai - Wawasan Dengkil Holdings Bhd, sebuah syarikat perkhidmatan pembinaan, memfailkan tawaran awam permulaan (IPO) di Pasaran ACE Bursa Malaysia bagi mengumpul dana untuk membeli peralatan dan membiayai modal kerja projek.

 

IPO yang dicadangkan itu melibatkan terbitan awam sebanyak 108.03 juta saham baharu dan tawaran penjualan 54.01 juta saham sedia ada, pada harga yang akan ditentukan kemudian, menurut draf prospektusnya. 

 

Secara keseluruhannya, penyenaraian itu menawarkan pelabur sehingga 30% kepentingan dalam syarikat itu.

 

Dalam senarai pembelian syarikat ialah lima jengkaut, satu kren mudah alih dan 10 trak pembuangan sampah, katanya. 

 

"Pembelian jentera dan kenderaan komersial ini dijangka meningkatkan kapasiti dan fleksibiliti kami untuk memenuhi permintaan masa depan," kata syarikat itu.

 

Wawasan Dengkil menyediakan perkhidmatan kerja tanah dan kejuruteraan awam selain terlibat dalam perdagangan bahan binaan, serta penyediaan mesin serta kenderaan komersial untuk disewa.

 

Bagi tahun kewangan berakhir 30 Jun 2024, Wawasan Dengkil memperoleh keuntungan bersih sebanyak RM5.43 juta, dengan hasil sebanyak RM94.77 juta.

 

Di bawah cadangan IPO itu, terbitan awam terdiri daripada 27.01 juta saham kepada orang awam Malaysia dan 10.8 juta saham untuk orang yang layak. 

 

Syarikat itu juga akan memperuntukkan 40.51 juta saham untuk pelabur Bumiputera, dan 29.70 juta saham lagi untuk memilih pelabur melalui penempatan persendirian.

 

Sebahagian daripada hasil yang diperoleh akan digunakan untuk membiayai keperluan modal kerja projek untuk pembelian kos diesel dan subkontraktor. 

 

“Ini akan meningkatkan keupayaan kumpulan kami untuk membida lebih banyak projek baharu, akhirnya memudahkan pengembangan portfolio pembinaan kumpulan,” katanya.

 

Syarikat itu juga akan memperuntukkan sebahagian daripada hasil untuk modal kerja am, pembayaran balik pinjaman bank dan pengubahsuaian pejabat. Selebihnya akan digunakan untuk membiayai perbelanjaan penyenaraian.

 

M&A Securities merupakan penasihat, penaja, penaja jamin dan ejen penempatan IPO, manakala Eco Asia Capital Advisory ialah penasihat kewangan.- DagangNews.com