Bursa Malaysia lancar portal Bursa Digital Research | DagangNews Skip to main content

Bursa Malaysia lancar portal Bursa Digital Research

Oleh NABILA YASMIN RAZIB 
nabila@dagangnews.com

 

 

KUALA LUMPUR 9 Dis - Bursa Malaysia Berhad (Bursa Malaysia) melancarkan Bursa Digital Research, portal penyelidikan pelbagai aspek yang berfungsi untuk menyediakan pelabur sumber tambahan penyelidikan dan analisis data dengan objektif untuk meningkatkan celik kewangan dan memudahkan maklumat membuat keputusan pelaburan.

 

Ketua Pegawai Eksekutif Bursa Malaysia, Datuk Muhamad Umar Swift berkata, platform tersebut turut menawarkan Syarikat Tersenarai Awam (PLC) titik sentuhan digital terus dengan pelabur untuk meningkatkan kehadiran keseluruhan PLC, membolehkan pemahaman yang lebih baik tentang operasi perniagaan dan cadangan nilai, sambil memudahkan penemuan harga. 

 

Katanya, platform tersebut melengkapkan platform Bursa Broadcast yang bertujuan memperkayakan pemahaman pasaran modal pelabur.

 

"Bursa Digital Research menyasarkan untuk menyediakan sumber tambahan untuk membantu pelabur mendapatkan pandangan pasaran dan mengikuti perkembangan terkini dalam pasaran saham," katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

 

Tambahnya, empat kategori kandungan utama kini boleh didapati di portal berkenaan dengan lebih banyak kandungan akan ditambah dari semasa ke semasa.

 

"Data penyelidikan dan maklumat pasaran adalah penting untuk membuat keputusan pelaburan termaklum. 

 

"Ini akan bertindak sebagai pemangkin kepada penyertaan pelabur yang lebih besar di Bursa Malaysia,” tambah Umar. 

 

Menurutnya lagi, Bursa Digital Research adalah fokus strategik terkini Bursa Malaysia untuk meningkatkan ekosistem, yang bertujuan untuk mengembangkan kerancakan dan kecairan pasaran di samping menyediakan pendidikan pelabur yang kondusif dan pengalaman penglibatan. 

 

"Platform ini akan terus diperhalusi dan dibina untuk meningkatkan ketelusan maklumat, menangani jurang maklumat dalam pasaran kami, meningkatkan keyakinan pelabur dan mempercepatkan membuat keputusan pelaburan," katanya. 

 

Portal tersebut boleh diakses melalui https://www.bursamalaysia.com/reference/bursa_digital_research/. -DagangNews.com