Komposisi lembaga pengarah SilTerra, unit dibawah kawalan DNeX kekal sehingga kes mahkamah selesai | DagangNews Skip to main content

Komposisi lembaga pengarah SilTerra, unit dibawah kawalan DNeX kekal sehingga kes mahkamah selesai

KUALA LUMPUR 11 Jan - Pihak yang terlibat dengan tuntutan mahkamah berhubung pelantikan pengarah SilTerra Malaysia Sdn. Bhd. telah bersetuju bahawa tiada perubahan dibuat kepada komposisi lembaga sementara menunggu kes selesai.

 

Antara yang terlibat adalah SilTerra dan DNeX Semiconductor Sdn. Bhd. (DSSB), yang kedua-duanya dikawal oleh Dagang Nexchange Bhd (DNeX), serta Tethystronics Technologies Co Ltd (TTCL).

 

Dalam makluman kepada Bursa Malaysia, DNeX berkata, perintah persetujuan direkodkan di Mahkamah Tinggi pada Selasa (10 Januari 2023), dan ia kekal berkuat kuasa sehingga urusan perundangan selesai.

 

Perintah persetujuan itu juga menyatakan bahawa lembaga SilTerra berhak untuk mengadakan mesyuarat mengenai perkara berkaitan syarikat, tetapi tidak boleh membincangkan perkara berkaitan undang-undang.

 

"Perintah persetujuan akan membolehkan lembaga pengarah SilTerra mengendalikan perniagaan mereka seperti biasa dengan lembaga berfungsi," kata DNeX.

 

TTCL ialah kenderaan tujuan khas yang akhirnya dimiliki oleh Beijing Integrated Circuit Advanced Manufacturing and High-Epment Equity Investment Center (CGP Fund), yang turut memegang 40% kepentingan ekuiti dalam SilTerra. DNeX memiliki baki 60% SilTerra.

 

TTCL mahu SilTerra dan DSSB dihalang daripada bertindak mengikut MWR dan resolusi bertulis pengarah yang dikatakan diluluskan pada 21 November 2022.

 

Mereka juga berusaha untuk menghalang Silterra dan DSSB daripada mengambil sebarang langkah ke arah melaksanakan sebarang perubahan selanjutnya dalam komposisi lembaga SilTerra.

 

Satu lagi pelepasan yang diminta oleh TTLC adalah untuk defendan memulihkan komposisi lembaga pengarah SilTerra kepada komposisi sebelum resolusi pelantikan.

 

Saham dalam DNeX berakhir satu sen atau 1.94% lebih rendah pada 50.5 sen, memberikan kumpulan itu pmodal pasaran sebanyak RM1.58 bilion. - DagangNews.com