Tugas penyunting penting demi merakyatkan ilmu dalam bab buku | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
Iktisad - 13 Aug 2024 07:00 AM

TUGAS PENYUNTING PENTING DEMI MERAKYATKAN ILMU DALAM BAB BUKU

 

 

 

MENGKAJI bab buku dalam inisiatif usaha sama dengan universiti antarabangsa adalah tanggungjawab akademik yang penting.

 

Berikutan daripada bengkel yang dihadiri penulis pada 1 Ogos 2024 di UTM Press Skudai Johor Baharu, penulis telah belajar banyak petua terutamanya daripada ketua bengkel Prof. Madya Dr. Siti Rahmah Awang, Prof. Madya Dr. Batiah Mahadi dan Dr. Zulkifli Hamisan, untuk memastikan semakan yang menyeluruh dan berkesan, yang perlu dikongsi dengan para pembaca.

 

Antara perkara utama yang penyunting (reviewer) kena buat adalah dengan membiasakan diri dengan matlamat dan skop keseluruhan buku. Fahami khalayak sasaran dan tema utama buku untuk memastikan setiap bab sejajar dengan objektif ini.

 

Selain itu, penyunting juga seharusnya menilai kaitan dan ketepatan kandungan. Semakan perlu dibuat untuk mempastikan sama ada bab tersebut memberikan cerapan baharu, menambah nilai kepada pengetahuan sedia ada dan terkini dengan penyelidikan dan perkembangan semasa dalam bidang tersebut.

 

Pastikan bab ini disusun dengan baik, dengan pengenalan, isi dan kesimpulan yang jelas. Setiap bahagian harus mengalir secara logik, dan harus ada naratif yang koheren yang menghubungkan bab itu bersama-sama.

 

 

iktisad

 

 

Penulisan wajib jelas. Teks hendaklah ringkas, jelas dan bebas daripada jargon yang mungkin sukar difahami oleh khalayak sasaran. Gaya penulisan hendaklah selaras dengan piawaian akademik.

 

Pastikan bab menyediakan kandungan dan idea yang asli. Penggunaan alat pengesanan plagiarisme adalah perlu untuk menyemak sebarang contoh kerja atau penyalinan yang tidak dikreditkan.

 

Di samping itu, pengesahan harus dibuat bahawa semua sumber dipetik dengan sewajarnya dan bahawa rujukan adalah tepat dan diformat dengan betul mengikut garis panduan buku.

 

Penyunting yang bagus akan menawarkan maklum balas yang khusus dan membina yang boleh membantu pengarang menambah baik bab tersebut.

 

Serlahkan kekuatan serta bidang untuk penambahbaikan, dan cadangkan penyelesaian atau hala tuju yang mungkin untuk pembangunan selanjutnya.

 

Malah, penyunting boleh mendekati semakan dengan minda profesional dan objektif. Elakkan sebarang berat sebelah atau keutamaan peribadi yang mungkin menjejaskan pertimbangan penyunting. Pastikan maklum balas dapat dihormati dan bertujuan untuk meningkatkan kualiti kerja.

 

Selain dari berhati-hati dengan tarikh akhir semakan demi untuk mengekalkan jadual penerbitan dan memastikan projek berjalan lancar, penyunting juga seharusnya mengekalkan komunikasi terbuka dengan editor dan penyunting lain.

 

Bekerjasama secara berkesan untuk menangani sebarang isu menyeluruh dan memastikan buku mengekalkan standard yang tinggi merentas semua bab.

 

Dengan mengikuti petua ini, penyunting boleh menyumbang untuk menghasilkan buku yang berkualiti tinggi, koheren dan berkesan dengan kerjasama rakan kongsi antarabangsa.

 

Dalam bengkel yang diadakan para penyunting juga telah diminta untuk mengulas buku bab yang akan dihasilkan oleh UTM dengan sebuah universiti di Brunei.

 

Penulis yang dilantik sebagai penyunting, telah menyaksikan beberapa kesilapan biasa dalam bab buku yang dikarang oleh para pengarang UTM dan antarabangsa.

 

 

iktisad

 

 

Penulis mendapati, ada beberapa bab penulisannya tidak jelas, dengan idea yang tidak berkaitan secara logik. Bab ini mungkin tidak mempunyai struktur yang jelas, menyukarkan pembaca untuk mengikutinya.

 

Oleh yang demikian, penulis mencadang untuk pengarang menggariskan bab sebelum menulis. Pastikan terdapat aliran logik dari pendahuluan hingga kesimpulan. Gunakan bahasa yang jelas dan ringkas, dan gunakan tajuk dan subtajuk untuk membimbing pembaca.

 

Terdapat juga sebilangan pengarang yang membuat petikan dan rujukan yang tidak konsisten atau salah. Rujukan yang hilang atau pemformatan yang salah boleh menjejaskan kredibiliti kerja.

 

Oleh itu dicadangkan agar mereka menggunakan gaya petikan yang konsisten sepanjang bab (seperti APA, MLA, Chicago). Gunakan perisian pengurusan rujukan untuk menjejaki sumber dan memastikan ketepatan.

 

Sebilangan pengarang yang cinta bahasa menggunakan bahasa yang terlalu kompleks atau jargon yang berlebihan, menjadikan teks tidak dapat diakses oleh khalayak yang lebih luas sehingga memadamkan matlamat untuk kejelasan dan kesederhanaan.

 

Oleh itu cuba elakkan jargon yang tidak perlu dan terangkan istilah teknikal apabila ia mula diperkenalkan. Tulis dengan mengambil kira khalayak sasaran.

 

Ada dalam kalangan pengarang sering terperangkap dalan isu pengulangan idea atau maklumat, yang boleh menjadikan bab itu tidak perlu panjang dan membosankan untuk dibaca.

 

Dicadang agar pengeditan yang teliti dilaksana untuk mengalih keluar maklumat yang berlebihan. Ringkaskan perkara penting dengan ringkas dan elakkan mengulang idea yang sama dalam bahagian yang berbeza.

 

Oleh kerana buku bab ini adalah usahasama dengan universiti antarabangsa, maka penulis mengesan kegagalan di pihak pengarang untuk menggabungkan perspektif antarabangsa atau mengkontekstualisasikan penemuan dalam rangka kerja global.

 

Penulis menyarankan penyertaan dari sudut penyelidikan dan sudut pandangan antarabangsa. Bincangkan bagaimana penemuan mungkin berbeza atau serupa merentas konteks budaya atau geografi yang berbeza.

 

Ramai pengarang yang lupa dan mengabaikan pertimbangan etika apabila mengarang bab dalam buku. Pertimbangan etika dalam penyelidikan dikesan dan ianya tidak ditangani, terutamanya, yang amat penting dalam kajian yang melibatkan subjek manusia atau data sensitif.

 

Oleh itu, perbincangan lanjut perlu dengan memastikan pematuhan dengan garis panduan dan standard etika yang berkaitan.

 

 

iktisad

 

 

Kehadiran kesilapan tatabahasa, kesilapan menaip dan isu bahasa lain yang menjejaskan profesionalisme kerja juga dikesan. Penyunting perlu membaca pruf dan edit bab dengan teliti. Pertimbangkan meminta rakan sekerja menyemak bab tersebut untuk mendapatkan maklum balas tambahan. Gunakan alat tatabahasa dan semakan ejaan untuk menemui kesilapan-kesilapan kecil.

 

Disamping mengekalkan komunikasi terbuka dengan pengarang bersama, terutamanya dalam kerjasama antarabangsa, untuk memastikan konsistensi dan keselarasan dalam penulisan, penyunting juga mesti pandai dalam penggunaan alat sokongan penulisan.

 

Gunakan alat sokongan bantu menulis dan perisian untuk semakan tatabahasa, pengurusan rujukan dan pengesanan plagiarisme untuk meningkatkan kualiti bab.

 

Sebagai kesimpulan, dengan menyedari kesilapan biasa ini dan mengambil langkah proaktif untuk mengelakkannya, pengarang boleh meningkatkan kualiti dan impak bab buku mereka dengan ketara dalam usaha sama akademik antara UTM dan universiti di Brunei. - DagangNews.com

 
Dr Razli Ramli adalah Pensyarah Kanan, Sekolah Perniagaan Antarabangsa Azman Hashim (AHIBS) UTM dan juga Felo Adjung Institut Perbankan dan Kewangan Islam (IIiBF) di UIAM


utm

 

KLIK DI SINI UNTUK KOLEKSI ARTIKEL IKTISAD

 

dagangnews