Strategi “ Positioning” berbeza-beza dalam pemasaran, ini kunci dekati pengguna Gen Z | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
Infiniti - 19 May 2023

Strategi “ Positioning” berbeza-beza dalam pemasaran, ini kunci dekati pengguna Gen Z

 

 

MENDAPAT tempat atau perhatian dekat dengan generasi muda adalah misi banyak jenama dalam membina perniagaan hari ini dan pada masa hadapan. Selepas generasi milenial, Gen Z ialah pasaran sasaran jangka panjang untuk jenama.

 

Ini adalah kerana Gen Z merupakan kumpulan pengguna umur yang produktif dan sudah mempunyai kuasa berbelanja. Tambahan pula, kerana usia mereka yang masih muda, sudah tentu Gen Z adalah pasaran masa depan untuk jenama.

 

Gen Z ialah generasi yang berkembang dan hidup dalam era digital yang sentiasa berkembang. Oleh itu, keperluan Gen Z terhadap media sosial sangat berbeza dengan generasi terdahulu.

 

Mereka mahukan media sosial yang menyediakan privasi dan keselamatan yang baik, boleh digunakan pada pelbagai platform, mudah untuk digunakan, mempunyai ciri kreatif, seperti video dan imej, serta mempunyai sambungan internet yang pantas dan stabil. Beberapa media sosial yang popular dalam kalangan Gen Z termasuk Instagram, TikTok, Snapchat dan Twitter.


 

Infiniti

 


Sama seperti generasi lain, untuk mendekati pengguna Gen Z juga memerlukan pendekatan khas dan strategi pemasaran yang betul. Artikel kali ini cuba merungkai pelbagai ciri Gen Z yang kita boleh rumuskan daripada kajian “HILL ASEAN” mengenai Gen Z.

 

Gen Z mempunyai pertimbangan yang sangat tinggi dalam media sosial. Pemasar juga mesti tahu dan peka dari perspektif pelbagai platform media sosial sedia ada, bagaimana fungsi mereka di mata Gen Z.

 

Bertolak daripada ini, langkah pertama yang boleh diambil oleh jenama ialah bertindak lebih berani. Banyak jenama tidak berani membina kedudukan yang berbeza di pelbagai platform media sosial.

 

Secara amnya memang, setiap jenama mempunyai satu kedudukan merentas semua platform komunikasi. Jadi, beranilah kerana Gen Z pun merupakan satu generasi berani menunjukkan personaliti yang sedikit berbeza pada platform yang berbeza.

 

Selain daripada itu, pengguna Gen Z amat mengambil berat tentang kos sosial. Mereka menggunakan media digital untuk menyebarkan keprihatinan mereka terhadap masyarakat dan alam sekitar.

 

Jika sesuatu jenama itu mempunyai tujuan yang sama, ia akan menjadikan Gen Z lebih berminat untuk mendekati sesuatu jenama itu kerana mereka merasakan mereka mempunyai hubungan tawar-menawar dan tanggungjawab untuk memperbaiki kesilapan yang dilakukan oleh generasi terdahulu.

 

Jadi, jika ada jenama yang mempunyai misi bahawa mereka bukan sahaja menjual produk tetapi juga mengambil berat tentang masyarakat dan alam sekitar, ia akan lebih diterima oleh Gen Z.


 

parafrasa

 


Gen Z benar-benar berusaha mahu cuba meningkatkan sinergi dan membawa keharmonian kepada dunia. Ini adalah cara untuk pemasar gunakan jika mereka mahu selaras dengan selera Gen Z.

 

Pilihan berdasarkan tabiat atau habit penggunaan produk dan perkhidmatan oleh Gen Z dan keutamaan akan di letakkan apabila suatu hari nanti mereka akan menggunakannya.

 

Perlu ditegaskan bahawa mereka mungkin tidak pernah menggunakan satu malah semua jenama pilihan mereka. Walau bagaimanapun, kaedah ini dapat menunjukkan bahawa mereka sudah mempunyai keutamaan jenama sekiranya mereka memerlukan produk dalam kategori jenama tersebut.

 

Kaedah tinjauan ini terhasil daripada konsep 5A Customer Journey (Aware, Appeal, Ask, Act, Advocate) yang menekankan bahawa pencapaian tertinggi sesuatu jenama adalah apabila ia berjaya mendapat advokasi. Ini telah menjadikan segmen Gen Z merupakan segmen yang paling berpotensi untuk pelaburan jenama bagi sesuatu jenama.

 

Salah satu lagi kepentingannya, mereka adalah merupakan pemegang keputusan pasaran dan pembelian yang besar pada masa hadapan. Gen Z mahu dilihat mereka membawa harapan baru untuk dunia masa hadapan maka beberapa strategi untuk mendekati Gen Z yang sejajar dengan watak mereka.

 

Salah satunya, jenama tidak perlu teragak-agak untuk menggunakan kempen pemasaran yang membawa tema mendalam seperti memperbaiki sosial masyarakat dan alam sekitar kerana mereka mempunyai kesedaran tentang perkara ini.


 

parafrasa

 


Gen Z sangat berfungsi dalam fikiran. Bukan sahaja dalam ciri produk, tetapi juga dalam pengalaman pembelian dan penggunaan.

 

Di samping itu, Gen Z ialah makhluk fizikal , hidup dalam dua dunia, dalam talian dan luar talian. Mereka tidak melihat sempadan antara fizikal dan digital. Oleh itu jenama boleh menerima penggunaan pemasaran omnichannel. – DagangNews.com

 

 

Afizan Amer adalah Pensyarah Kanan Pemasaran Digital, Fakulti Pengurusan dan Perniagaan, Kampus Rembau , Universiti Teknologi Mara N.Sembilan.

KLIK DI SINI UNTUK KOLEKSI ARTIKEL INFINITI

Portfolio Tags