Cipta Perniagaan Mampan, apa faedahnya kepada usahawan? | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
Infiniti - 28 July 2023

Cipta Perniagaan Mampan, apa faedahnya kepada usahawan?

 

 

MELIHAT kepada perkembangan terkini dasar kerajaan pimpinan Perdana Menteri ke-10, ternyata beliau menggalakkan semua usahawan mewujudkan perniagaan dengan memberi perhatian kepada aspek kelestarian alam sekitar dan sosial melalui tadbir urus perniagaan yang mampan.

 

Matlamatnya adalah untuk mengimbangi nilai sosial, ekonomi dan alam sekitar dalam strategi perniagaannya.

 

Perubahan iklim yang melanda dunia mencetuskan kemunculan pelbagai gerakan untuk melindungi bumi. Aktivis, kerajaan, dan golongan muda telah mula memberi perhatian kepada fenomena yang berlaku dalam beberapa tahun kebelakangan ini.

 

Satu daripada penyumbang terbesar kepada pelbagai masalah alam sekitar hari ini ialah perindustrian dan operasi perniagaan yang tidak bertanggungjawab.

 

Sementara itu, impak yang terhasil menjadi impak global yang dirasai oleh semua pihak dari atas hingga ke bawah.

 

Ini telah menjadi agenda besar kepada semua pemimpin dunia agar dapat mengurangkan kesan negatif aktiviti perindustrian.

 

Oleh itu, pelaku perniagaan sebagai salah satu faktor yang mencetuskan masalah alam sekitar mestilah boleh bertanggungjawab dan mula melakukan penambahbaikan.


 

parafrasa

 


Justeru, model perniagaan mampan dibangunkan yang mengutamakan aspek alam sekitar dan sosial, yang dinamakan perniagaan mampan.

 

Menjalankan impak sosial telah menjadi keperluan perniagaan dalam era semasa. Perniagaan tidak boleh lagi hanya mengeksploitasi demi keuntungan.

 

Kemampanan perniagaan hari ini ditentukan oleh peranannya dalam membina kehidupan yang lebih baik di dunia. Sama ada dengan menyumbang kepada kelestarian alam sekitar, pemerkasaan sosial, untuk mengukuhkan ekonomi sesebuah komuniti.

 

Ahli akademik dan pemain industri, percaya bahawa kaedah perniagaan bersandarkan kelestarian alam sekitar dan sosial bakal membuka peluang untuk meningkatkan keuntungan melalui pengembangan pasaran dan sokongan dasar lain.

 

Ini kerana pengguna kini semakin sedar untuk memilih barangan yang dihasilkan tanpa merosakkan alam sekitar dan tanpa eksploitasi pekerja.

 

Menurut agensi penyelidikan Deloitte, trend menunjukkan bahawa syarikat yang didorong oleh tujuan memperoleh bahagian pasaran melalui kaedah kelestarian alam sekitar dan sosial berkembang tiga kali ganda secara purata daripada pesaing mereka. Pada masa yang sama, syarikat ini mempunyai pencapaian kepuasan pekerja dan pelanggan yang lebih tinggi.

 

Terdapat sekurang-kurangnya tiga aspek faedah yang diperoleh oleh para usahawan apabila mereka mampu beralih kepada perniagaan yang mampan.

 

Selain daripada faedah kewangan, terdapat tiga aspek lain, iaitu dari segi pelanggan , pekerja, dan masyarakat.


 

parafrasa

 


Dalam aspek pelanggan , kelebihannya ialah peningkatan pendapatan daripada pelanggan yang membeli produk atau perkhidmatan.

 

Kemudian, dari sudut pekerja, ia akan meningkatkan kesetiaan pekerja kepada syarikat dan memberikan kebanggaan dalam diri sendiri supaya kerja yang dilakukan jauh lebih bermakna.

 

Selain itu, daripada pihak komuniti syarikat akan mendapat penghargaan dan kerjasama daripada ahli komuniti yang mengiktiraf syarikat yang berorientasikan matlamat dan menyumbang kepada kemakmuran jangka panjang sesebuah masyarakat. Terutamanya masyarakat sekitar operasi syarikat.

 

Kerajaan dan pelabur turut menyumbang dalam mempercepatkan pelaksanaan perniagaan yang mampan. Ini kerana kerajaan sering memberi insentif kepada syarikat yang cuba menggantikan pengurusan pengeluaran mampan.

 

Bagi pelabur, mereka cenderung ingin membiayai projek yang mengemukakan prinsip tadbir urus mampan. Ini akan lebih menguntungkan kerana keuntungan akan datang hasil daripada proses pembinaan.

 

Tambahan pula, dalam era sekarang, pasaran yang menuntut produk mampan adalah sangat tinggi, lebih-lebih lagi dengan pertumbuhan Generasi Z yang sangat sensitif terhadap tujuan kelestarian

 

Peralihan proses perniagaan dan pengeluaran daripada konvensional kepada pengurusan kelestarian yang mampan bukanlah mudah. Apatah lagi, pada mulanya ia memerlukan modal yang cukup besar untuk beralih menggunakan bahan mentah mesra alam.

 

Sebagai contoh, dalam industri tekstil yang terlibat dalam pengeluaran pakaian secara mesra alam, terdapat peningkatan yang ketara dalam modal pusingan berbanding sebelum ini.


 

parafrasa

 


Walau bagaimanapun, ini boleh dielakkan dengan mencari pembiayaan luar yang memberi tumpuan kepada pembangunan perniagaan yang mampan.

 

Kepada para usahawan muda terdapat keperluan  untuk mengekalkan keberanian untuk beralih kepada proses pengeluaran yang mampan. Sekiranya usaha ini dijalankan secara berterusan dan konsisten, kita optimis perniagaan itu akan mampan dan berkembang pesat pada masa hadapan.

 

Sebenarnya para usahawan seharus mencubanya dahulu dan jangan terlalu memikirkan cabaran yang bakal berlaku. Terdapat banyak titik kemampanan , mereka boleh mulakan daripada memilih bahan mentah yang mesra alam terlebih dahulu.

 

Kalau belum dapat, mungkin boleh mulakan dengan pekerja yang bergaji sewajarnya. Ia tidak boleh dilakukan secara serta-merta secara keseluruhan, tetapi ia boleh dilakukan secara berperingkat-peringkat. – DagangNews.com

 

 
Afizan Amer adalah Pensyarah Kanan Pemasaran Digital, Fakulti Pengurusan dan Perniagaan, Kampus Rembau , Universiti Teknologi Mara N.Sembilan.

 

dagangnews

KLIK DI SINI UNTUK KOLEKSI ARTIKEL INFINITI

Portfolio Tags