Keperluan sumber, perkongsian pelaburan untuk peralihan kepada tenaga bersih, kata CEO Petronas | DagangNews Skip to main content

Keperluan sumber, perkongsian pelaburan untuk peralihan kepada tenaga bersih, kata CEO Petronas

Datuk Tengku Muhammad Taufik

KUALA LUMPUR 13 Sept - Pihak-pihak berkepentingan dalam sektor minyak dan gas perlu bekerjasama untuk menyediakan tenaga mampan ketika dunia beralih kepada persekitaran pelepasan karbon yang lebih rendah.

 

Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Petronas, Datuk Tengku Muhammad Taufik berkata, dunia sedang menghadapi krisis tenaga, makanan dan inflasi.

 

Ini adalah tambahan kepada ancaman krisis iklim kata beliau, sambil menambah bahawa usaha pengurusan yang telah berlaku hanya terbukti "sementara dan sekejap".

 

"Krisis tenaga yang kita hadapi bukanlah sesuatu yang di luar jangkaan sepenuhnya.

 

"Walaupun sesetengah pihak asing menggesa industri untuk meningkatkan pengeluaran minyak dan gas sebagai satu-satunya pilihan yang berdaya maju dalam jangka pendek (tetapi) secara kolektif sebagai industri, kita berhadapan dengan pelanggan, pembiaya, rakan kongsi dan pembuat dasar yang terus bersatu secara universal dalam mengiktiraf dan mendorong pelepasan karbon yang lebih rendah dan masa depan yang lebih mampan.

 

"Industri mempunyai tanggungjawab untuk bertindak balas dengan tenaga yang mempertimbangkan untuk menangani aspek tenaga iaitu keterjangkauan, keselamatan dan kemampanan," kata Tengku Muhammad semasa menyampaikan ucaptama pada Minyak dan Gas Asia (OGA) 2022, Pameran Perkhidmatan Minyak & Gas Malaysia dan Persidangan (MOGSEC) dan Persidangan Kelestarian Petrokimia (PSC) di sini hari ini.

 

Beliau berkata adalah penting bagi Asia amnya, dan terutamanya negara seperti Malaysia, untuk merumuskan laluan peralihannya yang realistik dan praktikal yang mesti diatur secara bertanggungjawab.

 

Perubahan pesat yang dihadapi negara telah menekankan kepentingan bersedia untuk bertindak balas dengan strategi tangkas dan kesediaan untuk menerima inovasi serta penyelesaian baharu untuk menghadapi kebiasaan baharu ini, tambahnya.

 

Muhammad Taufik juga berkata terdapat keperluan untuk mengemudi masa depan segera dengan pemahaman yang jelas bahawa kemampanan adalah lesen baharu untuk beroperasi.

 

"Walaupun saya percaya bahawa kita semua dalam persidangan ini boleh bersetuju bahawa minyak dan gas masih akan membentuk sebahagian besar daripada campuran tenaga, terutamanya bagi negara-negara membangun.

 

"Adalah juga tanggungjawab kolektif kita untuk mengiktiraf cabaran sebenar di hadapan kita iaitu untuk berhadapan dengan musuh sebenar planet ini dan umur panjang generasi akan datang," katanya.

 

Beliau menekankan bahawa tiada satu laluan yang jelas untuk mencapai pelepasan sifar bersih kerana peralihan memerlukan pendekatan evolusi dan penambahbaikan berterusan.

 

Industri hari ini mesti meninggalkan "perniagaan seperti biasa" dan meneruskan serta menyampaikan inovasi teknologi terhebat pada keadaan yang belum pernah berlaku sebelum ini untuk mencapai peralihan optimum, katanya.

 

Antara usaha kolektif yang boleh diteliti industri termasuk kerjasama untuk mempercepatkan penggunaan teknologi dan mencipta pelbagai aliran hasil baharu, sambil berkongsi sumber dan pelaburan.

 

Satu lagi bidang yang boleh dipertimbangkan untuk kerjasama yang lebih besar ialah penangkapan, penggunaan dan penyimpanan karbon, kata Muhammad Taufik.

 

"Malaysia menawarkan tapak yang sesuai untuk penyimpanan karbon dioksida, terutamanya di luar pantai Malaysia.

 

"Petronas mempunyai cita-cita untuk mempercepatkan penyahkarbonan operasi kami dengan menguruskan portfolio penyimpanan karbon dan mewujudkan hab penyimpanan serantau untuk pelepasan karbon sebagai penjana pendapatan baharu," katanya. - DagangNews.com