The World - projek Dubai sehingga kini tidak siap sejak 2003 | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
WAINUIOMATA - 21 July 2022

The World - projek Dubai sehingga kini tidak siap sejak 2003

 

 

 

The World dilancarkan pada 2003 iaitu sekumpulan 300 pulau membentuk peta dunia. Tambakan tanah sepanjang 9.34 km telah menambah 232 kilometer garis pantai.

 

Walaupun projek itu dimulakan 19 tahun lalu, ia masih belum siap dan ia adalah yang paling banyak mengalami masalah.

 

Terletak di perairan Teluk Arab, di luar pantai Dubai, terutamanya daripada pasir yang dikorek dari perairan pantai cetek Dubai, dan merupakan salah satu daripada beberapa pembangunan pulau buatan di Dubai.



Pemaju The World ialah Nakheel Properties, dan projek itu pada asalnya diilhamkan oleh Sheikh Mohammed bin Rashid Al Maktoum, pemerintah Dubai. Pembinaan dilakukan oleh dua syarikat pakar Belanda, Van Oord dan Boskalis.

 

Pulau dalam projek antara 1.4 hingga 4.2 hektar dan jarak antara pulau purata 100 meter. Kepulauan dibina daripada 321,000,000 meter padu pasir dan 386 juta tan batu.

 

Dihentikan akibat krisis kewangan 2007–2008. Walaupun 60% daripada pulau itu dijual kepada kontraktor swasta pada tahun 2008, pembangunan di kebanyakan pulau belum bermula.

 

Sehingga Julai 2012, Pulau Lebanon telah dibangunkan dan merupakan satu-satunya pulau yang setakat ini telah dibangunkan secara komersial, digunakan untuk acara korporat swasta dan pihak awam. Sehingga akhir 2013, hanya dua daripada pulau itu telah dibangunkan.


 

wainuiomata
Gambar terbaharu menunjukkan pembinaan giat dilakukan di pulau buatan manusia The World.


 

Pada Januari 2014, Kumpulan Kleindienst mengumumkan pelancaran projek "The Heart of Europe"; menjelang Februari 2014, JK Properties, mengumumkan bahawa projek itu "berjalan dengan baik". Siri pertama pulau ini ialah Eropah, Sweden dan Jerman.

 

Direka oleh Creative Kingdom Dubai, pembangunan ini adalah kawasan yang meliputi 6 kali 9 kilometer dan dikelilingi oleh pulau pemecah ombak berbentuk bujur.

 

Kira-kira 232 km garis pantai telah dicipta. Kos pembangunan keseluruhan dunia dianggarkan AS$13 bilion pada tahun 2005.

 

Kepulauan ini terdiri daripada tujuh set pulau, mewakili benua Eropah, Afrika, Asia, Amerika Utara, Amerika Selatan, Antartika, dan Oceania. Setiap pulau buatan dinamakan untuk negara perwakilan, mercu tanda, atau wilayahnya seperti Perancis, California, Gunung Everest, Australia, New Mexico, Upernavik, Buenos Aires, New York, Mexico, St. Petersburg dan India.

 

Menjelang Januari 2008, 60% daripada pulau telah dijual, 20 daripadanya telah dibeli dalam empat bulan pertama 2007.

 

Pada 10 Januari 2008 batu terakhir pada pemecah ombak telah diletakkan, melengkapkan pembangunan.

 

 

wainuiomata

 

 

Pada September 2009 bahawa kerja di The World telah digantung kerana kesan krisis kewangan global. Nakheel menafikan laporan 2010 bahawa pulau-pulau itu tenggelam ke dalam laut sebagai tidak tepat sama sekali.

 

Sehingga awal 2012, hanya satu daripada pulau itu telah diduduki di atasnya, dan hartanah komersial atau kediaman tidak dibina di mana-mana pulau lain pada masa ini.

 

The World sepatutnya dihubungi menerusi empat hab pengangkutan utama yang dihubungkan oleh laluan air. Petak tanah sepatutnya dizonkan untuk pelbagai kegunaan: estet, kepadatan pertengahan, kepadatan tinggi, pusat peranginan dan komersial.

 

Rancangannya adalah untuk utiliti disalurkan di bawah air, dengan loji air di setiap hab mengepam air tawar ke pulau-pulau. Elektrik akan dibekalkan oleh Grid Dubai dan diagihkan melalui kabel bawah air, namun sehingga Februari 2015 tiada kabel telah dipasang, jadi pada masa ini pemaju perlu menyediakan elektrik mereka sendiri daripada penjana.

 

Nakheel Group sendiri sedang membangunkan resort bernama Coral Island di lebih 20 pulau. Pembangunan bertingkat rendah akan merangkumi sebuah marina dan perkampungan hotel.

 

Firma JK Properties sedang membangunkan The Heart of Europe, koleksi tujuh pulau (Jerman, Belanda, Sweden, Ukraine, Eropah Utama, Switzerland dan Monaco) di bahagian Eropah, menjadi sebuah pulau peranginan mewah.

 

 

wainuiomata

 

 

Kini, sedekad berlalu, penilaian yang kelihatan optimis itu semakin hampir menjadi kenyataan. Selaras dengan sejarah rollercoaster Dubai, ekonomi berorientasikan perkhidmatan dan pelancongan di bandar itu kembali meningkat, dirangsang oleh kemasukan orang kaya berkat kejayaan UAE menangani wabak COVID-19 dan, baru-baru ini, banjir orang kaya Rusia yang mencari syurga kewangan.

 

Pada bulan Disember, kepulauan buatan itu mendapat hotel pertamanya: resort lima bintang yang dikendalikan oleh Anantara yang terletak di pulau itu mewakili Argentina dan menawarkan 70 vila berhadapan pantai dengan pemandangan panoramik latar langit Dubai yang dipenuhi pencakar langit.

 

Tahun 2010, syarikat marin Penguin Marine memberi amaran bahawa kumpulan kepulauan ini akan tenggelam semula ke dalam laut. Syarikat itu, yang bertanggungjawab menyediakan perkhidmatan logistik dan pengangkutan ke pulau-pulau, kerap mengambil ukuran untuk tujuan keselamatan.

 

Sebab utamanya ialah pasir yang diekstrak dari dasar laut untuk membina 300 kepulauan itu, beransur-ansur kembali ke tempat asalnya. Gambar yang diambil dari Stesen Angkasa Antarabangsa pada Februari 2010, menunjukkan bukti bahawa, sesungguhnya, perairan Teluk Arab semakin meningkat dan pulau-pulau itu mula hilang.

 

Ini juga menyebabkan saluran antara pulau-pulau menjadi terhalang. Nakheel, pemaju projek, menafikan semua dakwaan ini dan akhirnya memenangi perbicaraan terhadap Penguin Marine, yang mahu membatalkan kontraknya.

 

Menurut maklumat dari NASA, Palm Jumeirah juga tenggelam pada kadar lima milimeter setahun.

 

Hakisan pramatang bahan binaan pulau-pulau buatan terutamanya dibina di atas dasar pasir dan batu. Walaupun Dubai dikelilingi oleh padang pasir, pasir marin digunakan untuk membina pulau buatan, yang lebih sesuai untuk jenis pembinaan ini, kerana ia lebih padat.

 

 

Wasiyyah

 

 

Menurut rumusan kajian alam sekitar yang dibentangkan oleh penyelidik Bayyinah Salahuddin, pantai Dubai kehilangan antara 10,000 dan 15,000 meter padu pasir setiap tahun. Pembinaan Palm Jumeirah yang telah menjejaskan aliran semula jadi angin telah menyebabkan air pasang meningkatkan kadar hakisan ini.

 

Hasilnya ialah deposit sedimen marin telah bergerak sejauh 40 kilometer dalam tempoh lima tahun. Semua pergerakan yang disebabkan semasa pembinaan telah menjejaskan biodiversiti marin, menimbus tiram dan menyebabkan kerosakan yang tidak dapat diperbaiki pada karang di dasar laut.

 

Masalah ini bukan eksklusif untuk Dubai. Pada 2017, Agensi Alam Sekitar Abu Dhabi memberi amaran bahawa dalam senario terburuk mengenai kesan perubahan iklim, paras laut akan meningkat sebanyak 9 meter, yang akan menjadi malapetaka bagi Dubai dan pulau buatannya. Kira-kira 85% penduduk di UAE tinggal di kawasan pantai.

 

Untuk melindungi mereka daripada ombak, pulau-pulau itu dikelilingi oleh pemecah gelombang gergasi. Ia hanya 2 meter dari paras laut bagi memastikan penduduk dan pengunjung mempunyai pemandangan yang tidak terganggu. Hasil serta merta ialah perubahan tiruan aliran marin dan pengurangan arus marin. Dalam jangka panjang, halangan ini tidak mungkin mencukupi sekiranya berlaku ramalan yang paling teruk atau yang paling optimistik daripada ini.

 

 

wainuiomata
Pembinaan pulau The Heart of Europe di The World Island Dubai masih rancak dilakukan.

 

wainuiomata
Pulau Lebanon

 

 

Perubahan arus marin dan kehilangan biodiversiti tempatan boleh meningkatkan masalah ini. Kadar pembinaan yang lebih teruk yang berlaku pada dekad pertama abad ke-21 dan pencemaran yang berkaitan dengan aktiviti ini tidak membantu mengurangkan pemanasan bandar atau Teluk Arab.

 

Saya bernasib baik kerana The World terlewat pembinaan kerana bukan mudah untuk telekomunikasi yang terpaksa memasang kabel, kerana masa itu tahun 2003 belum lagi ada talian mudah alih atau mobile wifi.

 

Mohd Fudzail Mohd Nor telah aktif menulis di pelbagai medium termasuk sebagai kolumnis portal berita dan memenangi banyak hadiah sastera selama beliau berkelana di luar negara. Kolum Wainuiomata ini adalah bersempena nama bandar universiti beliau di New Zealand. - DagangNews.com

 

 

KLIK DI SINI UNTUK HIMPUNAN KOLEKSI TULISAN WAINUIOMATA

Portfolio Tags