3 Cara Hadapi Ketidakpastian di Akhir Pandemik | DagangNews Skip to main content

3 Cara Hadapi Ketidakpastian di Akhir Pandemik

Oleh MOHD FUDZAIL MOHD NOR
Kolumnis DagangNews.com

 

 

KITA semua bersemangat untuk pandemik berakhir. Tamatnya pandemik COVID-19 yang dijangkakan masih tidak jelas. Tidak ada tajuk utama di semua akhbar, fizikal atau maya. Sebaliknya, kemungkinan besar akan menjadi lambat dan lambat tanpa tarikh akhir yang jelas.

 

Ini nampaknya senario yang mungkin terjadi kerana walaupun vaksin tersedia secara meluas. Mungkin masih lama sebelum hidup kembali normal atau seumpamanya bagi kebanyakan orang.

 

Mungkin terdapat cadangan keselamatan yang berbeza yang dikeluarkan pada masa yang berlainan. Mungkin juga terdapat beberapa percanggahan dalam nasihat ini.

 

Mungkin ada beberapa orang yang kita kenal yang kembali ke kehidupan "normal" dengan cepat.  Ada yang terus berhati-hati. Bergantung pada banyak faktor, apa yang mungkin menjadi pilihan yang tepat untuk satu orang mungkin kelihatan jauh berbeza untuk orang lain.

 

Sekiranya itu adalah cara yang berlaku, maka kita mungkin akan melihat situasi yang penuh dengan kekaburan dan ketidakpastian. Dalam tempoh peralihan itu, sebenarnya sangat sukar untuk menilai cara terbaik untuk melakukannya.

 

Ketika menjaga kesihatan dan keselamatan kita, dan kesihatan dan keselamatan orang yang kita sayangi, tidak memiliki idea yang jelas tentang apa yang betul dapat menimbulkan tekanan.

 

Dalam kegelisahan, diketahui orang yang lebih cemas dapat kurang bertoleransi terhadap ketidakpastian atau kekaburan dalam hidup mereka. Fenomena ini, yang disebut intoleransi ketidakpastian, boleh menyebabkan kesusahan dan kebimbangan dalam situasi di mana kita tidak dapat meramalkan atau mengawal hasilnya.

 

Sifat ini sedikit berbeza dari satu orang ke orang lain, kerana sebilangan orang sangat tidak selesa dengan ketidakpastian sedangkan yang lain nampaknya baik-baik saja.

 

Di mana anda bergantung pada kemampuan untuk menyerap ketidakpastian mungkin bergantung pada beberapa faktor. Seperti tahap kecemasan diri anda atau sama ada anda memerlukan banyak kawalan.

 

Bagi sesetengah orang, tiada toleransi terhadap ketidakpastian yang tinggi mungkin disebabkan oleh tempoh dalam hidup ketika anda merasa sangat di luar kawalan. Misalnya, mungkin mempunyai persekitaran rumah atau sekolah yang sukar ketika anda masih kecil, atau bahkan mengalami trauma. Kejadian seperti ini boleh menyebabkan toleransi yang lebih rendah terhadap situasi yang tidak terkawal atau tidak dapat diramalkan di kawasan lain dalam hidup anda, atau secara automatik menilai mereka sebagai negatif.

 

Malangnya bagi kita yang tiada toleransi terhadap ketidakpastian yang tinggi, tahun ini mempunyai lebih banyak daripada jumlah ketidakpastian yang biasa. Ini mungkin berkaitan dengan status kesihatan dan memandangkan tempoh inkubasi COVID-19 yang berpotensi ditarik, mungkin ada banyak penantian untuk melihat apakah anda mengalami gejala setelah terdedah kepada risiko jangkitan.

 

 

dewi

 

 

Di luar kesihatan kita, terdapat banyak ketidakpastian di persekitaran juga. Ramai di antara kita mengalami ketidakpastian mengenai pekerjaan, akses ke sumber daya. Dan tidak mengetahui sama ada sekolah akan diadakan secara langsung atau bersemuka tahun ini.

 

Sebenarnya, penyelidikan telah menunjukkan wabak COVID-19 menyebabkan isu psikologi yang besar. Kajian yang besar membandingkan kesihatan mental pelajar kolej sebelum wabak penyakit dengan kesihatan mental semasa wabak pandemik.

 

Menurut penyelidikan ini, terdapat peningkatan risiko kemurungan, pola makan yang tidak teratur, dan penggunaan alkohol yang semasa pandemik berbanding sebelumnya. Selanjutnya, kemungkinan masalah ini memerlukan masa yang lama untuk mereda, walaupun begitu wabak global hampir selesai.

 

Dan jika tidak ada akhir yang jelas, tanpa pengetahuan pasti tentang bila (dan bagaimana) selamat untuk meneruskan hidup, sebahagian daripada kita juga mungkin akan berjuang untuk itu.

 

Maksudnya, kemampuan anda untuk bertolak ansur dengan ketidakpastian mungkin memainkan peranan besar dalam bagaimana anda menghadapi peralihan keluar ke dunia.

 

Apa yang boleh kita lakukan untuk mengatasi?

Walaupun ramai dari kita ingin mengakhiri wabak ini dengan pengumuman besar dan perbarisan di jalanan, kita mungkin perlu mengendalikan harapan itu berhati-hati.

 

Sebenarnya, ia dapat membantu untuk menyimpan idea yang lebih realistik tentang bagaimana rupa pengakhirannya (iaitu, jauh lebih jelas). Dan mungkin penting untuk mempraktikkan menerima beberapa ketidakpastian sebagai bahagian yang diperlukan dalam proses ini. Ingatlah, ketidakpastian adalah bahagian kehidupan yang benar-benar normal dan pada dasarnya tidak dapat dielakkan.

 

Walaupun kita tidak dapat mengatakan dengan pasti bagaimana atau bila sesuatu akan berakhir, ada beberapa perkara yang kita tahu akan membantu untuk sementara waktu.

 

1. Jaga hubungan anda dengan orang lain
Tidak kira sama ada anda telah melakukannya selama ini atau tidak, itu bukan masa yang tepat untuk menjangkau dan berhubung (hampir) dengan mereka yang anda sayangi ketika anda merasa risau atau tertekan.

 

2. Mengekalkan jumlah rawatan diri yang sihat
Jadilah penyokong besar untuk makanan sihat dan bersenam yang akan memberi kesihatan mental kepada anda. Walaupun ini mungkin sukar dengan gimnasium kegemaran anda tertutup, atau tidak ada akses mudah ke persekitaran luar yang selamat, selalu menjadi pilihan untuk melakukan rutin senaman dalam talian di rumah atau membuat salah satu daripada anda sendiri.

 

3. Mengekalkan rasa positif
Ini mungkin sukar apabila anda merasa tertekan. Tetapi semakin anda berusaha menumpukan pada aspek positif gaya hidup semasa anda mengambil hobi baru, mempunyai lebih banyak masa bersama keluarga, menikmati perjumpaan maya dengan rakan, dan lain-lain, semakin mudah untuk memberi tumpuan dan menikmati pengalaman yang positif.

 

Ingatlah, walaupun mungkin merisaukan aspek pandemik ini yang tidak terkawal atau tidak dapat diramalkan, dan walaupun perilaku produktif mungkin terasa jarang berlaku. Bimbang atau stres lebih cenderung membuat anda merasa tidak senang daripada membantu anda mengatasi atau mencari jalan keluar.

 

Perkara lain yang perlu diingat: Kita akan menyelesaikannya bersama, satu atau lain cara. Mungkin nasihat terbaik adalah melepaskan perasaan bahawa anda mesti mengawal keadaan yang tidak terkawal!  - DagangNews.com