36 kumpulan dari IPT sertai pertandingan cipta idea, inovasi baru Cabaran Kelestarian KPS | DagangNews Skip to main content

36 kumpulan dari IPT sertai pertandingan cipta idea, inovasi baru Cabaran Kelestarian KPS

SERDANG 10 Nov - Sebanyak 36 kumpulan dari pelbagai institusi pendidikan tinggi seluruh negara termasuk universiti awam, swasta dan politeknik menyertai pertandingan Cabaran Kelestarian KPS 2021 (KPSSC21) baru-baru ini, yang bertujuan menggalakkan pelajar berfikir secara kreatif dan inovatif dalam mencipta idea dan inovasi baharu.

 

Pertandingan itu juga adalah platform bagi meningkatkan kemahiran dan keyakinan diri dalam kalangan peserta., serta meningkatkan kesedaran mengenai kepentingan kelestarian alam sekitar.

 

Kumpulan Shercure dari Sunway University College muncul juara untuk memenangi wang tunai RM10,000 dan plak, tempat kedua dimenangi kumpulan LUMINISM dari Sunway College menerima wang tunai RM7,500 dan plak, manakala tempat ketiga kumpulan Hephaestus dari Universiti Teknologi Petronas memperoleh wang tunai RM5,500 dan plak.

 

Ia dianjurkan Kumpulan Perangsang Selangor Berhad (KPS) bersama-sama Kelab Mekanikal dan Kejuruteriaan Pembuatan (M2EC) dari Universiti Putra Malaysia (UPM).

 

KPS adalah penaja utama program itu yang diuruskan sepenuhnya oleh pelajar dari kelab M2EC dengan khidmat nasihat pensyarah Jabatan Kejuruteraan Mekanikal dan Pembuatan, UPM.

 

Pertandingan dibahagikan kepada tiga peringkat, bermula dengan Peringkat 1 iaitu Cadangan Projek dari akhir Mac hingga awal Mei; peringkat 2 Sesi Pitching (Sesi Pitching) pada 5 Jun, dan Peringkat 3 Pembentangan Prototaip pada 25 September.

 

Tiga tema - Pengurusan Sisa, Tindakan Iklim dan Kecekapan Tenaga - diperkenalkan dengan mengambil kira matlamat Matlamat Pembangunan Kelestarian Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNSDGs), untuk dipilih oleh setiap kumpulan.

 

 

UPM
SATU daripada persembahan finalis dalam Cabaran Kelestarian KPS 2021 (KPSSC21) anjuran KPS dan UPM, baru-baru ini.

 


Pada peringkat akhir (Pembentangan Prototaip) yang disiarkan secara langsung menerusi laman rasmi Facebook KPS Sustainability Challenge, sebanyak 17 kumpulan finalis mempersembahkan idea inovasi masing-masing untuk dinilai oleh juri. Sepuluh kumpulan disenarai pendek sebagai pemenang anugerah.

 

Ia dirasmikan oleh Dekan Fakulti Kejuruteraan UPM, Prof. Ir. Dr. Mohd Khairol Anuar Mohd Ariffin; Pengarah Program KPSSC21, Prof. Madya Dr. Zulkiflle Leman; dan Pengarah Perhubungan Pelabur dan Komunikasi Strategik KPS, Zulkifli Mawardi mewakili KPS.

 

 

UPM
Pengarah Perhubungan Pelabur dan Komunikasi Strategik KPS, Zulkifli Mawardi mewakili Kumpulan Perangsang Selangor.

 

Selain tiga pemenang hadiah utama itu, tiga kumpulan memenangi Anugerah Kepujian ialah Olive Hills dari UPM, Team Onyx (Politeknik Ungku Omar), dan MedicElect (Politeknik Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah).

 

Empat kumpulan memenangi saguhati ialah Biogen dari Universiti Pendidikan Sultan Idris, SYSPAG (Universiti Utara Malaysia), BEU PSA (Politeknik Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah), dan EV-Tech (UPM).

 

KPS berhasrat melalui kerjasama program itu, semua pihak terutamanya pelajar mendapat manfaat dengan berkongsi idea baharu yang berpotensi untuk dilaksanakan pada masa akan datang berkaitan kelestarian alam sekitar. - DagangNews.com