3Ren Berhad memfailkan IPO di Pasaran ACE sasar kumpul dana bagi pusat kejuruteraan baharu | DagangNews Skip to main content

3Ren Berhad memfailkan IPO di Pasaran ACE sasar kumpul dana bagi pusat kejuruteraan baharu

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 5 April - Syarikat perkhidmatan kejuruteraan 3Ren Bhd telah memfailkan tawaran awam permulaan (IPO) di Pasaran ACE Bursa Malaysia untuk mengumpul lebih banyak dana bagi pengembangan perniagaannya, termasuk menubuhkan pusat penghantaran baharu dan pejabat di Singapura.

 

IPO yang dicadangkan itu melibatkan terbitan awam 110 juta saham biasa baharu, serta tawaran untuk penjualan 45 juta saham sedia ada, menurut draf prospektusnya di Bursa Malaysia.

 

Secara keseluruhannya, penyenaraian itu akan menawarkan pelabur sehingga 23.84% kepentingan dalam syarikat itu.

 

"Kami berhasrat menubuhkan pusat penghantaran khusus kami sendiri untuk melaksanakan projek perkhidmatan kejuruteraan produk tertentu yang biasanya dilakukan di pelbagai lokasi pelanggan kami," kata 3Ren.

 

Mempunyai pusat penghantaran sendiri akan meningkatkan kecekapan dan mengoptimumkan kos berskala yang membolehkan antara faedah lain, kata syarikat itu.

 

3Ren telah mengenal pasti premis untuk disewa untuk pusat penghantaran pertamanya di Pulau Pinang, dan merancang untuk mengambil sekurang-kurangnya 40 jurutera dan juruteknik baharu, katanya.

 

3Ren terlibat terutamanya dalam menyediakan perkhidmatan sokongan kejuruteraan, perkhidmatan kejuruteraan produk, penyelesaian digital dan peralatan automatik. Ia menyediakan pelbagai segmen dalam rantaian nilai industri semikonduktor dan elektronik, seperti pemasangan dan ujian litar bersepadu.

 

Anak syarikat milik penuh syarikat itu — Sophic Automation Sdn Bhd, Sophic MSC Sdn Bhd dan Pinkypye Sdn Bhd — terlibat dalam penyelesaian automasi, pemesinan ketepatan dan perkhidmatan kejuruteraan.

 

Bagi tempoh sembilan bulan berakhir 30 Sept 2023, syarikat itu mencatatkan keuntungan bersih RM6.58 juta, meningkat 14.6% daripada RM5.74 juta pada tempoh yang sama tahun sebelumnya. Hasil turun 8.4% tahun ke tahun kepada RM67.18 juta daripada RM73.37 juta.

 

Bagi terbitan awam, 3Ren menawarkan 32.5 juta saham kepada rakyat Malaysia, 30 juta saham kepada orang yang layak, 3.8 juta kepada pelabur Bumiputera, dan 43.7 juta untuk memilih pelabur melalui penempatan persendirian.

 

Tranche tawaran jualan akan dilakukan melalui penempatan persendirian untuk memilih pelabur Bumiputera.

 

Hasil daripada IPO akan diperuntukkan untuk menubuhkan pejabat di Singapura dan membiayai inisiatif penyelidikan dan pembangunan. Syarikat akan membelanjakan sebahagian daripada dana yang diperoleh untuk pembayaran balik pinjaman bank, sebagai modal kerja dan perbelanjaan penyenaraian.

 

Sementara itu, hasil daripada tawaran untuk jualan akan terakru sepenuhnya kepada penawar, termasuk ketua pegawai eksekutif Koh Dim Kuan, pengarah eksekutif Lee Chee Hoo, pengurus pembangunan perniagaan Low Chee Onn dan pemegang saham Malaysian Technology Development Corporation.

 

KAF Investment Bank ialah penasihat utama, penaja, penaja jamin tunggal dan ejen penempatan tunggal.- DagangNews.com