3REN meterai penjanjian taja jamin dengan KAF IB untuk IPO di Pasaran ACE Bursa Malaysia | DagangNews Skip to main content

3REN meterai penjanjian taja jamin dengan KAF IB untuk IPO di Pasaran ACE Bursa Malaysia

Dari kiri, Datuk Boonler Somchit (Pengerusi Bukan Bebas Bukan Eksekutif, 3REN) Lee Chee Hoo (Pengarah Eksekutif & Ketua Pegawai Digital, 3REN) Koh Dim Kuan (Pengarah Eksekutif & Ketua Pegawai Eksekutif, 3REN) Hon Kim Teng (Pengarah Kewangan Korporat, KAF Investment Bank Berhad) dan Zanzilah Khalid (Pengarah Bersekutu, KAF Investment Bank Berhad).
Oleh M. HERMAN HAMID

KUALA LUMPUR 2 Sept - 3REN Berhad (3REN) menandatangani perjanjian taja jamin dengan KAF Investment Bank Berhad untuk tawaran awam permulaan (IPO) kumpulan berkenaan.

 

Penyedia Penyelesaian Automatik & Kejuruteraan itu dijangka disenaraikan di Pasaran ACE Bursa Malaysia Securities Berhad menjelang suku keempat tahun 2024.

 

KAF Investment Bank adalah penasihat utama, penaja, penjamin tunggal dan ejen penempatan tunggal untuk IPO ini.

 

IPO 3REN melibatkan terbitan awam sebanyak 110 juta saham baharu dan tawaran jualan sehingga 45 juta saham sedia ada. 

 

Sebanyak 32.5 juta saham baharu akan tersedia untuk permohonan oleh orang awam Malaysia dengan 30 juta saham akan disediakan kepada pengarah, pekerja dan individu yang telah menyumbang kepada kejayaan Kumpulan 3REN.

 

ARTIKEL BERKAITAN: 3REN terima kelulusan penyenaraian Pasaran ACE Bursa Malaysia

 

Sejumlah 3.8 juta lagi saham baharu akan disediakan melalui penempatan persendirian kepada pelabur Bumiputera yang diluluskan oleh Kementerian Pelaburan, Perdagangan dan Industri Malaysia manakala 43.7 juta saham baharu akan diperuntukkan kepada pelabur terpilih melalui penempatan persendirian.

 

"Bahagian tawaran jualan yang mewakili 6.9% daripada modal saham terbitan 3REN yang diperbesar akan disalurkan melalui penempatan persendirian kepada pelabur Bumiputera yang diluluskan oleh Kementerian Pelaburan, Perdagangan dan Industri Malaysia," katanya dalam kenyataan hari ini

 

Sementara itu, Pengarah Eksekutif dan Ketua Pegawai Eksekutif 3REN, Koh Dim Kuan berkata, pemeteraian perjanjian ni menandakan permulaan bab baharu yang menarik bagi kumpulan. 

 

Katanya, rancangan 3REN adalah untuk terus menyokong trajektori pertumbuhan melalui penggunaan hasil untuk mengukuhkan keupayaan penyelidikan dan pembangunan.

 

"Ini membolehkan kami meningkatkan dan membangunkan penyelesaian inovatif baharu serta mewujudkan Pusat Penyampaian khusus untuk menjalankan perkhidmatan kejuruteraan produk tertentu yang berkaitan dengan reka bentuk dan pembangunan cip semikonduktor. Ini akan memperkukuhkan daya saing keseluruhan kami dalam pelbagai industri yang kami sediakan.

 

“Selain itu, kami telah menetapkan pandangan di peringkat serantau dengan menubuhkan pejabat jualan dan pemasaran di Singapura dengan matlamat untuk memberi perkhidmatan yang lebih baik kepada pelanggan multinasional sedia ada dan meletakkan kami di lokasi strategik berhampiran dengan pelanggan baru yang berpotensi. 

 

"Bersama-sama dengan revolusi industri 4.0 dan pertumbuhan industri semikonduktor, kami yakin IPO ini akan membolehkan 3REN memanfaatkan peluang untuk meningkatkan kecekapan operasi dan mengembangkan jangkauan pasaran pada tahun-tahun akan datang,” tambahnya.

 

Ketua Pegawai Eksekutif KAF Investment Bank Berhad, Rohaizad Ismail berkata, pihaknya berbangga dan teruja untuk menjadi sebahagian daripada penyenaraian 3REN di Pasaran ACE Bursa Securities. 

 

"3REN mempunyai kelebihan kompetitif dan kedudukan yang kukuh dalam industri semikonduktor dan elektronik, terutama dalam penyediaan penyelesaian automasi yang disesuaikan dan perkhidmatan kejuruteraan. 

 

"Dengan pasukan pengurusan yang berpengalaman dan disokong oleh pasukan kejuruteraan dan perisian yang kukuh, kami percaya 3REN mempunyai asas yang kukuh untuk pertumbuhan masa depannya dan akan terus cemerlang dalam jangka panjang. 

 

"Penandatanganan ini menandakan bab penting dalam perjalanan mereka, membolehkan mereka mengukuhkan lagi kedudukan Kumpulan untuk memanfaatkan prospek industri yang sedang pulih dan pelbagai inisiatif oleh kerajaan kami untuk meningkat ke rantaian nilai dalam industri semikonduktor,” jelasnya. - DagangNews.com