4A: Agensi pengiklanan berhak kekalkan pemilikan idea dan produk | DagangNews Skip to main content

4A: Agensi pengiklanan berhak kekalkan pemilikan idea dan produk

KUALA LUMPUR 11 Dis - Susulan permintaan untuk cadangan (RFP) daripada Persatuan Insurans Am Malaysia (PIAM) dan Persatuan Takaful Malaysia (MTA) baru-baru ini, Persatuan Ejen Pengiklanan Bertauliah Malaysia (4As) telah melahirkan rasa tidak puas hati terhadap permintaan tersebut untuk memiliki dan pengekalan harta intelek agensi.

 

PIAM dan MTA baru-baru ini mengeluarkan RFP untuk agensi pengiklanan mengemukakan cadangan mereka bagi kempen pendidikan pengguna mengenai "Liberalisasi Berperingkat Tarif Motor dan Kebakaran".

 

Apa yang mengecewakan 4A dan di mana ia mendapati mengganggu ialah Klausa 2.14 yang dipertikaikan dalam dokumentasi RFP yang berbunyi: “Semua bahan sokongan dan dokumentasi lain yang dikemukakan bersama respons akan menjadi hak milik persatuan melainkan diminta sebaliknya oleh pencadang pada masa penyerahan. ”

 

"Melainkan jika diminta sebaliknya secara bertulis dan dibantah oleh agensi sebelum cadangan dikemukakan, PIAM dan MTA melalui klausa ini secara tidak beretika menuntut pemilikan dan pengekalan harta intelek yang diterangkan dalam cadangan cadangan agensi tanpa mengira sama ada agensi itu dipilih atau tidak, menurut Ketua Pegawai Eksekutif 4A, Khairudin Rahim, menurut laporan The Star.

 

"Semua idea, konsep, strategi, tanda dagangan dan bahan yang dipersembahkan atau disediakan oleh agensi pengiklanan kepada pengiklan dalam RFP disediakan untuk tujuan tunggal membenarkan pengiklan menentukan sama ada untuk menggunakan perkhidmatan berterusan agensi itu," katanya, sambil menambah bahawa tiada agensi di bawah 4A menyahut jemputan yang dibuat oleh PIAM dan MTA.

 

"Agensi ahli telah dan akan terus menolak jemputan pitch yang mengandungi syarat dan klausa yang serupa dengan di atas," katanya.

 

 

Khairudin Rahim
                           Khairudin Rahim

 

 

PIAM dan MTA tidak dapat dihubungi untuk mendapatkan ulasan, menurut The Star.

 

Pada 9 Ogos dan 29 Ogos, dan sekali lagi pada 26 Okt, 4A merayu melalui surat-menyurat supaya PIAM dan MTA mengeluarkan Klausa 2.14 daripada RFP masa depan mereka dan dokumen pitch yang ditujukan kepada agensi pengiklanan. Bagaimanapun, tiada maklum balas daripada PIAM dan MTA.

 

Khairudin menambah: “Klausa 2.14 adalah menindas dan sangat prejudis kepada agensi yang tidak berjaya kerana mereka tidak akan dalam sebarang tawaran atau projek pada masa hadapan bergantung kepada hak harta intelek mereka.

 

“Pemasukan klausa ini oleh PIAM dan MTA amat mengecewakan memandangkan 4As berulang kali menggesa pengiklan untuk menghapuskan klausa pengekalan harta intelek yang tidak adil dan tidak beretika daripada dokumen perolehan.

 

"Ia sama dengan permintaan untuk idea percuma, bercanggah dengan prinsip perniagaan teras dan norma global urusan perniagaan dengan industri kreatif."

 

Beliau menegaskan bahawa nasihat 4As kepada agensi adalah untuk tidak mengambil bahagian dalam tender dan padang yang mengandungi klausa tidak beretika yang sama. 4As mengesyorkan agar agensi mengekalkan pemilikan semua idea, rancangan dan produk kerja melainkan pengiklan bersedia untuk membayar agensi secara adil untuk hak tersebut.

 

Selain itu, beliau berkata 4As sentiasa bersedia untuk memberi bantuan dan telah membangunkan panduan amalan terbaik berkaitan pemilikan harta intelek yang dibangunkan agensi yang boleh didapati di laman web persatuan itu.

 

4As Malaysia, yang ditubuhkan pada 1971, adalah badan terulung industri Malaysia yang mewakili dan mempromosikan nilai agensi pengiklanan dalam industri komunikasi pemasaran kepada pengiklan, media, pembekal, kerajaan dan orang ramai.

 

Organisasi itu merangkumi lebih daripada 50 agensi ahli tempatan dan multinasional serta jenama agensi, yang terlibat dalam strategi jenama dan komunikasi pemasaran. - DagangNews.com