AHB ambil alih 100% ekuiti KSP Vista masuki industri Kenderaan Elektrik | DagangNews Skip to main content

AHB ambil alih 100% ekuiti KSP Vista masuki industri Kenderaan Elektrik

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 8 Jan - AHB Holdings Berhad (AHB) memasuki industri Kenderaan Elektrik (EV) menerusi memorandum perjanjian untuk memperoleh 100% ekuiti dalam KSP Vista Co Ltd (KPS Vista).

 

Menurut KSP Vista, ia telah menerima surat hasrat, bertarikh 15 Disember 2023 daripada Pelaburan Mara Bhd untuk menempah 100,000 motosikal elektrik (E-Motor).

 

Dalam surat Pelaburan Mara Bhd itu menyatakan syarikat pelaburan itu telah menerima cadangan daripada KSP Vista untuk menjual 100,000 motosikal elektrik dan ia bersetuju membeli E-Motor daripada KSP Vista selepas kajian pasaran.

 

"Dalam erti kata lain, selepas kejayaan pengambilalihan KSP Vista, AHB akan terus menceburi bidang motosikal elektrik dan berpotensi menerima tempahan E-Motor terbesar dalam sejarah negara ini," katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

 

EV

 

Sejak Julai 2023, AHB mula merancang secara aktif untuk memasuki industri EV selepas AHB cuba memperoleh 51% pegangan dalam syarikat EV tempatan, CAF Motors Sdn Bhd, dengan harga RM10 juta dan menjalankan penstrukturan semula korporat utama, termasuk pelantikan Tunku Kamariah Aminah Maimunah Iskandariah binti Sultan Iskandar of Johor, sebagai pengerusi kumpulan.

 

Kini, melalui penggabungan dan pengambilalihan KSP Vista, AHB akan memasukiindustri motosikal elektrik dan akan menerima 100,000 tempahan, yang pasti menyumbang kepada perolehan dan keuntungan kumpulan.

 

AHB ialah sebuah syarikat pemegangan pelaburan yang beribu pejabat di Malaysia. Skop perniagaan utama syarikat ialah syarikat dalaman pejabat, yang mengkhusus dalam produk dalaman pejabat, perabot pejabat dan kewangan komputer khusus.


 

EV

 


Rangkaian produk mereka termasuk sistem seperti MX-DWS, COVID-Panels meja pejabat, mesyuarat COVID-Panels, stesen kerja COVID-Panels, najis elektronik, sistem MXV2, Catur, Kiub, sistem B21, sistem T1, sistem b3, EX21, EX22, EX30, dan VTor. Syarikat itu beroperasi di Asia Tenggara, Timur Tengah, Asia Tengah dan Selatan, Eropah, dan Amerika.

 

Anak-anak syarikat termasuk AHB Technology Sdn Bhd, AHB Marketing Sdn Bhd, Create Space Sdn Bhd dan AHB Distribution Sdn Bhd. AHB Technology Sdn Bhd terlibat dalam perdagangan perabot pejabat dan perabot komputer khusus. - DagangNews.com