Ahli Parlimen United Kingdom mahu penjelasan mengenai faedah CPTPP walaupun sudah menyertainya pada Julai 2023 | DagangNews Skip to main content

Ahli Parlimen United Kingdom mahu penjelasan mengenai faedah CPTPP walaupun sudah menyertainya pada Julai 2023

LONDON 19 Feb - Ahli Parlimen Britain masih tidak jelas mengenai faedah penyertaan UK ke dalam blok perdagangan trans-Pasifik dalam satu lagi tamparan terhadap dasar perdagangan pasca-Brexit Perdana Menteri Rishi Sunak.

 

The House of Commons harus dibenarkan untuk berdebat dan mengundi mengenai penyertaan Britain kepada Perjanjian Komprehensif dan Progresif untuk Perkongsian Trans-Pasifik (CPTPP), kata Jawatankuasa Perniagaan dan Perdagangan Parlimen dalam satu laporan pada hari Isnin, menurut Bloomberg.

 

Jawatankuasa itu menyebut mengenai kebimbangan terhadap piawaian keselamatan makanan dan keupayaan pelabur luar negara untuk menyaman kerajaan UK.

 

Laporan oleh panel rentas parti mempersoalkan merit perjanjian oleh kerajaan Konservatif sebagai faedah utama meninggalkan Kesatuan Eropah (EU), meluaskan akses UK kepada pasaran dalam blok perdagangan bebas 11 negara, yang ahlinya termasuk Australia, Jepun, Kanada, Mexico dan Malaysia.

 

Ahli Parlimen Buruh Liam Byrne, yang merupakan pengerusi jawatankuasa itu, berkata penggubal undang-undang memerlukan "beberapa analisis `keras' tentang faedah ekonomi daripada perjanjian perdagangan yang dicadangkan untuk ditandatangani oleh menteri".

 

“Jika kita mahu ekonomi kita berkembang lebih pantas, kita perlu berdagang lebih banyak,” kata Byrne, sambil menyatakan bahawa UK kini dijangka terlepas sasaran eksport £1 trilion (AS$1.3 trilion atau RM6.03 trilion) menjelang 2030.

 

Untuk semua merit atau kelemahan CPTPP, "jika kita serius tentang kedaulatan parlimen, kerajaan mesti membenarkan Ahli Parlimen membahaskan perjanjian itu dan mengundinya", katanya.

 

 

iktisad

 

 

UK secara rasmi bersetuju menyertai CPTPP, yang ahlinya adalah Brunei, Chile, Malaysia, New Zealand, Peru, Singapura dan Vietnam, pada Julai 2023.

 

Perjanjian itu dilihat sebagai kemenangan Brexit, kerana membentuk hubungan yang lebih erat dengan negara-negara di luar EU telah disebut-sebut sebagai salah satu faedah utama meninggalkan blok itu. Sekurang-kurangnya enam ahli CPTPP, serta UK, mesti secara rasmi meratifikasi penyertaan UK.

 

Byrne berkata adalah "sukar untuk menganggarkan potensi manfaat CPTPP atau kesannya terhadap pertumbuhan ekonomi", sebahagiannya kerana Menteri Perdagangan Kemi Badenoch telah menjauhkan diri daripada pemodelan ekonomi jabatannya sendiri, yang mencadangkan bahawa perjanjian itu akan meningkatkan pengeluaran ekonomi pada 2040 sebanyak kira-kira £2 bilion — atau sekitar 0.09%.

 

Jawatankuasa itu juga melahirkan kebimbangan mengenai langkah di bawah CPTPP yang membenarkan pelabur luar negara menyaman kerajaan atas tindakan yang merosakkan keuntungan mereka.

 

Panel itu juga memberi amaran bahawa ia telah mengambil bukti yang menunjukkan CPTPP boleh membenarkan cabaran kepada peraturan keselamatan makanan UK yang mengharamkan import daging lembu dan daging babi yang telah dirawat dengan hormon pertumbuhan.

 

Namun, mereka menyatakan cabaran mungkin berlaku di bawah peruntukan Pertubuhan Perdagangan Dunia sedia ada, tetapi tidak ada yang menjadi kenyataan sehingga kini.

 

Keengganan UK untuk melonggarkan piawaian keselamatan makanannya untuk membenarkan import daging yang dirawat hormon dari Kanada telah menimbulkan kemarahan petani Kanada, yang berharap penyertaan UK ke CPTPP akan memberikan mereka lebih banyak akses pasaran.

 

Ia merupakan punca pergeseran dalam rundingan bagi perjanjian perdagangan bebas dua hala UK-Kanada yang telah dijeda bulan lepas. - DagangNews.com