Alam Maritim mohon lanjutan masa daripada Bursa Malaysia kemuka pelan penyusunan semula | DagangNews Skip to main content

Alam Maritim mohon lanjutan masa daripada Bursa Malaysia kemuka pelan penyusunan semula

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 18 Okt - Alam Maritim Resources Berhad telah mengemukakan permohonan lanjutan masa daripada Bursa Malaysia bagi mengemukakan pelan penyelarasan bagi menangani status Nota Amalan 17 (PN17).

 

Pengendali kapal sokongan luar pesisir (OSV) dalam satu makluman kepada Bursa Malaysia, turut menumpukan pada pemasangan dan pembinaan luar pesisir (OIC), jatuh ke status PN17 pada 31 Oktober 2022, selepas juruaudit luarnya menyatakan penafian pendapat dalam penyata kewangannya untuk tempoh enam bulan berakhir pada 30 Jun 2022.

 

Tarikh akhir awal untuk Alam Maritim menyerahkan pelan penyusunan semula adalah pada akhir bulan ini.

 

Kumpulan itu mempunyai perintah sekatan terhadap pemiutangnya, dan lanjutan masa sehingga 11 Oktober 2023 bagi kebenaran memanggil mesyuarat pemiutang berhubung dengan skim pengaturannya.

 

Pada akhir Jun 2023, Alam Maritim mempunyai jumlah ekuiti negatif sebanyak RM58.14 juta, turun daripada RM72.79 juta dua belas bulan sebelum pada akhir Jun 2022.

 

Ia mempunyai pinjaman jangka pendek dan panjang masing-masing RM109.67 juta dan RM2.7 juta, berbanding tunai dan baki bank RM51.23 juta.

 

Menurut laporan tahunannya, Alam Maritim sedang menjalani reformasi struktur pengurusan yang merangkumi pengurangan armada kepada 16 kapal, daripada 31 pada akhir Oktober 2022.

 

Ia juga memanfaatkan Jawatankuasa Penyusunan Semula Hutang Korporat (CDRC) untuk penstrukturan semula kewangan dan korporat, sebelum ia dilepaskan pada 24 Februari tahun ini.

 

Pelantikan penasihat kewangannya Sage 3 Sdn Bhd untuk membantu dalam cadangan skim pengaturan telah ditamatkan pada 28 Februari dan Alam Maritim melantik BDO Capital Consultants Sdn Bhd sebagai penasihat kewangan baharunya pada Mac.

 

Dalam 12 bulan berakhir 30 Jun 2023 (FY23), Alam Maritim mencatatkan keuntungan bersih sebanyak RM16.53 juta, pada hasil RM299.13 juta, terutamanya disebabkan bahagian keuntungan yang lebih tinggi daripada usaha sama dan pembalikan kerugian rosot nilai dalam perdagangan dan penghutang lain.

 

Sehingga 30 Sept 2022, pemegang saham terbesar Alam Maritim ialah pengarah urusan kumpulan dan Ketua Pegawai Eksekutif kumpulannya Datuk Azmi Ahmad, dengan 0.16% kepentingan langsung dan 21.58% tidak langsung dalam syarikat itu.- DagangNews.com