Kenaikan tarif Amerika Syarikat ke atas barangan China, bakal beri manfaat kepada Malaysia | DagangNews Skip to main content

Kenaikan tarif Amerika Syarikat ke atas barangan China, bakal beri manfaat kepada Malaysia

Industri semikonduktor menyumbang kepada kira-kira 25% daripada keluaran dalam negara kasar Malaysia. - Gambar hiasan

KUALA LUMPUR 17 Mei - Rancangan Amerika Syarikat mahu menaikkan tarif ke atas pelbagai jenis import China, termasuk semikonduktor, bateri, sel suria dan mineral kritikal akan memberi manfaat kepada Malaysia selanjutnya apabila syarikat multinasional mencari destinasi pelaburan alternatif.

 

Ini disebabkan terutamanya, kadar tarif import semikonduktor dari China akan berganda daripada 25% kepada 50% menjelang 2025, menyasarkan sektor strategik seperti kenderaan elektrik (EV), bateri, semikonduktor, sel solar, produk perubatan, keluli, aluminium, mineral kritikal, dan kren kapal ke pantai.

 

"Langkah untuk meningkatkan levi ke atas produk China yang disasarkan ini akan menyebabkan syarikat China, yang sudah membekalkan ke Amerika Syarikat, melihat untuk membuat pesanan melalui syarikat lain di rantau Asia Tenggara yang kini berkhidmat untuk pasaran Amerika Syarikat," Presiden Persatuan Industri Semikonduktor Malaysia  Datuk Seri Wong Siew Hai memberitahu Starbiz.

 

 

Datuk Seri Wong Siew Hai
                          Datuk Seri Wong Siew Hai

 

 

Beliau berkata Malaysia mendapat manfaat daripada lencongan perniagaan memandangkan industri semikonduktor adalah `kubu kuat' negara ini.

 

Malaysia memiliki 13% daripada pasaran global untuk perkhidmatan pembungkusan, pemasangan dan ujian cip, menurut Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia dalam laporan 18 Feb. Negara ini adalah pengeksport semikonduktor keenam terbesar di dunia.

 

Industri semikonduktor menyumbang kepada kira-kira 25% daripada keluaran dalam negara kasar Malaysia.

 

 

unisza

 

 

“Bagi Amerika Syarikat, import produk ini dari China akan menjadi lebih mahal dan mereka akan mencari pembekal alternatif untuk menyokong pembuatan produk mereka agar lebih berdaya saing.

 

“Pada asasnya, tarif yang lebih tinggi yang dikenakan ke atas China akan membuka peluang kepada syarikat Asia Tenggara yang sudah membekalkan produk serupa ke Amerika Syarikat,” tambahnya.

 

Begitu juga, AmInvestment Bank Bhd (AmResearch) berkata dalam laporannya semalam bahawa akan terdapat lencongan perdagangan yang lebih sengit ke Malaysia, terutamanya pemain China yang mempunyai pelanggan AS.

 

Ia menjangkakan aliran masuk pelaburan langsung asing (FDI) yang lebih tinggi ke Malaysia untuk penempatan semula dan perbezaan rantaian bekalan.

 

Sementara itu RHB Research berkata, terdapat pertumbuhan jelas FDI dan kesan limpahan kepada syarikat tempatan berpunca daripada perbezaan rantaian bekalan dan penempatan semula.

 

“Memandangkan syarikat di seluruh dunia mencari alternatif kepada China untuk mengurangkan risiko geopolitik – strategi yang digelar sebagai “China Plus One” telah memberi manfaat kepada Malaysia memandangkan ekosistem semikonduktor yang teguh, infrastruktur yang menyokong dan pelbagai kumpulan bakat.

 

"Pembekal China yang berkhidmat dengan syarikat multinasional utama AS juga telah mula bekerjasama dengan syarikat tempatan Malaysia untuk menubuhkan kilang di Malaysia untuk terus membekalkan pelanggan mereka yang berpangkalan di AS," tambah firma penyelidikan itu.

 

 

unisza

 

 

RHB Research menegaskan tarif pada mulanya dikenakan pada 2019 ke atas barangan bernilai AS$300 bilion semasa pentadbiran Donald Trump dan peningkatan ini bukanlah sesuatu yang tidak dijangka.

 

Sejak bermulanya perang perdagangan AS-China lima tahun lalu, penempatan semula rantaian bekalan yang ketara dan perbezaan telah berlaku, menjadikan rantaian bekalan semikonduktor lebih berdaya tahan dalam menangani cabaran sedemikian.

 

Ia berkata situasi ini juga akan membuka pintu kepada syarikat yang berpangkalan di Malaysia, terutamanya dalam subsegmen peralatan ujian automatik, apabila syarikat China beralih daripada pembekal yang berpangkalan di AS. - DagangNews.com