Anak syarikat Ecoscience International saman RDS Marketing lebih RM2.4 juta  | DagangNews Skip to main content

Anak syarikat Ecoscience International saman RDS Marketing lebih RM2.4 juta 

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 8 Jan - Pembina penapisan minyak sawit, Ecoscience International BHD (EIB) menerusi anak syarikat milik penuhnya, Ecoscience Manufacturing & Engineering Sdn Bhd menyaman RDS Marketing Malaysia Sdn Bhd untuk  menuntut RM2.38 juta dalam bentuk yuran projek yang belum dilunaskan.

 

Dalam makluman di Bursa Malaysia, EIB yang tersenarai di Pasaran ACE itu berkata Ecosains Manufacturing & Engineering telah mengemukakan writ saman dan penyata tuntutan kepada RDS Marketing di Mahkamah Tinggi Malaya di Shah Alam, Selangor.

 

Tuntutan syarikat tersebut terhadap RDS Marketing adalah atas dakwaan kegagalannya untuk membayar jumlah baki sebanyak RM2.38 juta berikutan siapnya projek pembinaan sebuah kilang dan gudang satu tingkat, bangunan pejabat dua tingkat dan pencawang di Bandar Sri Sendayan, Negeri Sembilan untuk Goodgloves Industries Sdn Bhd.

 

"Jumlah keseluruhan kontrak untuk projek itu ialah RM4.4 juta dan jumlah baki RM2.38 juta belum dibayar kepada plaintif (Ecoscience Manufacturing & Engineering) sejak Mei 2022," kata EIB.

 

Mengikut writ saman, EIB juga menuntut perisytiharan mahkamah untuk diberikan juga faedah pada kadar 5% setahun atas jumlah tertunggak sebanyak RM2,377,844.15 dari tarikh penghakiman sehingga tarikh penyelesaian penuh beserta kos mahkamah dan sebarang pampasan lain yang difikirkannya sesuai untuk diberikan.

 

Menurut EIB, tuntutan mahkamah berkenaan tidak dijangka mempunyai apa -apa kesan kewangan dan operasi yang material terhadap kumpulan untuk tahun kewangan yang berakhir pada 31 Disember, 2024 kerana jumlah penuh jumlah telah dimasukkan sebagai hutang lapuk dan kontrak telah selesai. - DagangNews.com