Bank akan menaikkan kadar pinjaman asas mulai 12 September 2022 | DagangNews Skip to main content

Bank akan menaikkan kadar pinjaman asas mulai 12 September 2022

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 9 Sept - Malayan Banking Bhd (Maybank) akan menyemak naik kadar asas piawai (SBR), kadar asas (BR) dan kadar pinjaman asas (BLR) sebanyak 25 mata asas (bps) berkuat kuasa 12 September ini, berikutan kadar dasar semalaman ( kenaikan OPR) semalam.

 

Dalam satu kenyataan, Maybank berkata SBR dan BRnya akan dinaikkan kepada 2.5% setahun daripada 2.25% setahun, manakala BLRnya disemak semula kepada 6.15% setahun daripada 5.9%.

 

“Begitu juga, SBR Islam dan BR akan dinaikkan sebanyak 25 mata asas kepada 2.5% setahun masing-masing daripada 2.25% setahun, manakala kadar pembiayaan asas Islam akan dinaikkan kepada 6.15% setahun daripada 5.9% setahun,” katanya. 

 

Selaras dengan semakan itu, kadar deposit tetap Maybank dan Maybank Islamic juga akan diselaraskan ke atas, juga berkuat kuasa 12 September ini, katanya.

 

Maybank berkata semakan terakhir dalam BRnya ialah pada 8 Julai, apabila kadar itu dinaikkan kepada 2.25% setahun daripada 2% setahun berikutan kenaikan OPR oleh kuantum yang sama.

 

Kumpulan Perbankan RHB pula mengumumkan bahawa ia akan menyemak semula SBR, BR asas dan BLR ke atas sebanyak 25 mata asas berkuat kuasa 12 Sept.

 

Bank itu dalam satu kenyataan berkata, semakan itu sejajar dengan kenaikan OPR oleh bank pusat semalam.

 

RHB Bank Bhd, RHB Islamic Bank Bhd dan RHB Investment Bank Bhd akan meningkatkan SBRnya daripada 2.25% kepada 2.5%, BR daripada 3% kepada 3.25% setahun, dan juga akan menyemak semula BLR/BFR daripada 5.95% kepada 6.2% setahun.

 

Kadar simpanan tetap RHB Bank dan RHB Islamic Bank juga akan disemak ke atas, menurut bank itu.

 

Secara berasingan, Affin Bank Bhd, Affin Islamic Bank Bhd dan Affin Hwang Investment Bank Bhd mengumumkan semakan dalam kadar rujukan pinjaman/pembiayaan mereka meningkat sebanyak 25 mata asas, berkuat kuasa 12 Sept.

 

“Selaras dengan semakan itu, Kadar Deposit Tetap Affin Bank dan Deposit Berjangka-i Affin Islamic juga akan diselaraskan ke atas.”

 

Bank Negara menaikkan OPR sebanyak 25 mata asas kepada 2.5% pada mesyuarat Jawatankuasa Dasar Monetari (MPC) kelimanya semalam – kenaikan OPR sebanyak 25 mata asas yang ketiga berturut-turut untuk tahun itu, menjadikan peningkatan tahun ini kepada 75 mata asas.

 

Sementara itu, MARC Ratings Bhd, dalam satu kenyataan, berkata ia sedang menaik taraf unjuran pertumbuhan keluaran dalam negara kasar (KDNK) 2022 negara kepada 6.5% daripada 5.5% sebelumnya, walaupun OPR meningkat berturut-turut.

 

“Kenaikan itu, yang ketiga dalam banyak mesyuarat MPC, mengembalikan sebahagian daripada sokongan monetari yang dilaksanakan semasa terburuk krisis Covid-19.

 

“Selepas wabak itu muncul pada awal 2020, MPC telah mengurangkan OPR dengan jumlah kumulatif 125 mata asas daripada paras pra-pandemi sebanyak 3%.”

 

MARC berkata langkah MPC itu tidak mengejutkan, memandangkan lonjakan ketara dalam kadar pertumbuhan KDNK suku kedua negara sebanyak 8.9%. - DagangNews.com