BHIC tarik balik permohonan tolak tuntutan saman 2 kontraktor utama LCS berhubung penamatan kontrak, bayaran tertunggak | DagangNews Skip to main content

BHIC tarik balik permohonan tolak tuntutan saman 2 kontraktor utama LCS berhubung penamatan kontrak, bayaran tertunggak

Oleh DIYANA ISAMUDIN

KUALA LUMPUR 8 Jan - Boustead Naval Shipyard (BNS) telah menarik balik permohonan pembatalan tuntutan daripada dua kontraktor utama kapal tempur pesisir (LCS), iaitu Contraves Advanced Devices Sdn Bhd (CAD) dan Contraves Electrodynamics Sdn Bhd (CED), selepas kedua-dua plaintif memutuskan untuk menghentikan saman terhadap kumpulan itu

 

Dalam makluman kepada Bursa Malaysia hari ini, syarikat induk BNS, Boustead Heavy Industries Corp Bhd (BHIC) berkata CAD dan CED memfailkan notis pemberhentian saman di Mahkamah Tinggi pada 4 Januari 2024. Pada hari yang sama, BNS juga menarik balik permohonannya untuk membatalkan tuntutan saman plaintif itu.

 

BHIC tidak memberikan sebarang sebab di sebalik pemberhentian prosiding undang-undang, namun ia berkata kemas kini lanjut mengenai kes terbabit akan diumumkan dari semasa ke semasa.

 

ARTIKEL BERKAITAN: Skandal LCS: Contraves tuntut indemniti sebagai sebahagian penyelesaian penamatan kontrak

 

Kedua-dua CAD dan CED adalah usaha sama 51:49 antara BHIC dan Kumpulan Rheinmetall Jerman dan merupakan penerima 12 surat anugerah (LOA) daripada BNS untuk perolehan, kejuruteraan, penyepaduan dan pembekalan peralatan dan persenjataan untuk enam LCS .

 

LOA telah ditamatkan pada Ogos 2022 berikutan dakwaan salah laku, menyalahi undang-undang dan urusan penipuan berhubung LOA yang dikeluarkan kepada kontraktor, susulan laporan Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) mengenai kelewatan projek LCS dan kos yang berlebihan.

 

Selanjutnya, LOA untuk kedua-dua syarikat ini telah dibatalkan. Sebagai tindak balas, CAD dan CED memulakan tindakan undang-undang, menuntut BNS menyelesaikan jumlah tertunggak yang didakwa bernilai kira-kira RM444.24 juta.

 

Selain BNS dan BHIC, defendan lain yang dinamakan dalam saman itu oleh CAD dan CED ialah unit milik penuh BHIC, BHIC Defence Technologies Sdn Bhd (BHICDT) dan dua pengarahnya Dr Salihin Abang dan Naib Laksamana Datuk Syed Zahiruddin Putra Syed Osman.

 

BHIC sedang menjual 20.77% kepentingannya dalam BNS. Minggu lalu, kumpulan itu mengumumkan rancangan pelupusan kepada Kementerian Kewangan telah dilanjutkan buat kali keempat kepada 31 Januari 2024 memandangkan pihak terbabit memerlukan lebih masa untuk memenuhi syarat terdahulu kepada perjanjian RM1.

 

ARTIKEL BERKAITAN: BHIC melanjutkan tempoh bersyarat sebanyak RM1 bagi pelupusan saham Boustead Naval Shipyard kepada MOF Inc buat kali keempat

 

Saham BHIC kekal pada 51.5 sen setakat 4:55 petang ini, memberikannya permodalan pasaran sebanyak RM290.6 juta  - DagangNews.com