BMI: Pelaksanaan 5G Petronas menambah momentum kepada transformasi digital Malaysia | DagangNews Skip to main content

BMI: Pelaksanaan 5G Petronas menambah momentum kepada transformasi digital Malaysia

KUALA LUMPUR 12 Okt - Penggunaan 5G persendirian syarikat minyak nasional Petroliam Nasional Bhd (Petronas) menambah momentum kepada transformasi digital Malaysia, menurut BMI, sebuah syarikat Fitch Solutions.

 

Dalam laporan terbaharunya, firma itu berkata rangkaian 5G persendirian akan menjadi pemboleh penting kepada transformasi digital perusahaan besar dalam banyak industri berbeza di seluruh Asia Tenggara dalam tempoh lima tahun akan datang.

 

BMI berkata,di Malaysia, sebahagian besarnya, ini akan berputar di sekitar kerjasama antara perusahaan dan pengendali rangkaian mudah alih berlesen, kerana spektrum kini terikat kepada pengendali individu (3G/4G), dan platform 5G milik kerajaan (Digital Nasional Bhd).

 

“Dalam hal ini, kami percaya bahawa jika lebih banyak perusahaan menggunakan rangkaian 5G persendirian, ini akan menjadikan platform 5G milik kerajaan kedua yang dirancang lebih berdaya maju secara komersial daripada yang sepatutnya, dan menyediakan saluran paip terus kepada kerajaan kepada semua industri yang mencari untuk memanfaatkan 5G untuk transformasi teknologi mereka.

 

"Kami percaya bahawa langkah pertama yang dibuat oleh syarikat besar dan penting dari segi ekonomi seperti Petronas adalah penting dalam menggalakkan perusahaan lain - awam dan swasta - untuk mengikutinya," katanya.

 

bmi

Firma itu, bagaimanapun, menekankan bahawa 5G hanyalah satu daripada banyak teknologi sambungan wayarles yang tersedia untuk perusahaan, dan alternatif seperti Wi-Fi 6 atau Wi-Fi 7, serta penyelesaian rangkaian kawasan luas (LPWAN) berkuasa rendah juga boleh digunakan untuk memudahkan banyak aplikasi dan penyelesaian yang ingin dilaksanakan oleh Petronas dan lain-lain dalam dekad yang akan datang.

 

Ia berkata ini boleh digunakan seiring dengan 5G atau sebagai platform bersendirian di bahagian perniagaan yang berlainan.

 

BMI berkata ini membuka sektor itu kepada penyedia penyelesaian khusus, dan bukannya menjadikan perusahaan bergantung kepada pengendali rangkaian mudah alih awam sedia ada.

 

Menurutnya, rangkaian 5G persendirian akan menyokong kemajuan automasi dan kawalan, meningkatkan kecekapan operasi melalui aplikasi seperti logistik jauh dan pengurusan armada, keselamatan yang dipertingkatkan dan proses aliran kerja khusus lokasi untuk pekerja, penggunaan infrastruktur kritikal kependaman rendah melalui penderia pintar, dan sebagainya.

 

“Kami percaya perusahaan dalam industri yang pelbagai seperti perniagaan tani, infrastruktur, penyediaan penjagaan kesihatan, pembuatan, logistik, industri berat dan pendidikan akan mencari untuk mengguna pakai teknologi tanpa wayar untuk menyokong evolusi mereka pada tahun-tahun akan datang; penggunaan berjaya oleh Petronas boleh merangsang permintaan di seluruh sektor ini, terutamanya jika kerajaan secara aktif menggalakkan dan menyokong penggunaannya,” katanya. - DagangNews.com