Buku pesanan Gamuda dijangka lepasi paras RM30 bilion didorong kepelbagaian projek baharu- CIMB Securities | DagangNews Skip to main content

Buku pesanan Gamuda dijangka lepasi paras RM30 bilion didorong kepelbagaian projek baharu- CIMB Securities

Oleh SYAZA NORAZHARUDDIN

KUALA LUMPUR 12 Sept - Buku pesanan Gamuda Bhd dijangka mampu melepasi RM30 bilion menjelang akhir tahun, berikutan kemenagan kontrak di Sabah baru-baru ini.

 

CIMB Securities berkata,  unjuran itu disokong prospek pekerjaan yang menjanjikan, termasuk transit aliran ringan (LRT) Pulau Pinang dan pusat data baharu.

 

Katana, selain projek hidroelektrik Ulu Padas di Sabah, terdapat beberapa projek berpotensi seperti Pan Borneo Sabah fasa 1B dan Lebuhraya Pantai Utara.

 

Di Australia, kumpulan itu sedang menunggu hasil tender dari bahagian utara Melbourne North East Link melalui usaha sama dengan John Holland dan Jacobs.

 

CIMB Securities mengekalkan saranan “beli” ke atas Gamuda, dengan harga sasaran (TP) RM9.30 sesaham.

 

Firma penyelidikan itu berkata, Gamuda kekal sebagai pilihan pilihannya bagi pendedahan dalam ruang pembinaan bermodal besar. 

 

Selain itu, ia mengunjurkan saham yang didagangkan menjanakan pendapatan harga tanpa permintaan pada 2025 dan 2026, masing-masing sebanyak 16 kali dan 14 kali . 

 

kumpulan itu disokong oleh kunci kira-kira yang sihat, dengan penggearan bersih pada 35% pada 30 April 2024. 

 

Firma penyelidikan itu berkata, buku tender Gamuda yang mantap menunjukkan prospek pusat datanya yang semakin meningkat.

 

"Selepas memperoleh pekerjaan pusat data bernilai RM2 bilion tahun ini, kami berpendapat kumpulan itu berada dalam kedudukan kukuh untuk mendapatkan dua lagi pekerjaan baharu berkaitan pusat data menjelang akhir tahun," ulasnya.

 

“Menjelang separuh pertama 2025, kumpulan itu menyasarkan untuk mendapatkan pesanan pusat data yang lebih besar daripada gabungan pelanggan lama dan baharu.

 

“Selain itu, Kumpulan itu sedang mengembangkan liputan pusat datanya di luar Lembah Klang, terutamanya untuk pelanggan sensitif masa yang akan membayar kos pengangkutan yang lebih tinggi,” katanya.

 

Untuk menangani kesesakan kapasiti, firma penyelidikan itu berkata, Gamuda akan mengembangkan ruang halaman terbuka di kilang Sistem Binaan Berindustri (IBS) di Sepang menjelang Oktober 2024.

 

"Ini adalah untuk menampung kerja tambahan menggunakan kaedah pra-tuang tradisional, yang biasanya menghasilkan satu perempat daripada komponen pusat data Gamuda. 

 

"Dengan kemudahan IBS yang diperluaskan, Gamuda menjangka ia akan dapat menerima sehingga RM4 bilion nilai pesanan pusat data," kata firma penyelidikan itu.- DagangNews.com