Bursa Malaysia perkayakan pengetahuan ESG syarikat tersenarai awam menerusi siri video menerangkan isu kelestarian | DagangNews Skip to main content

Bursa Malaysia perkayakan pengetahuan ESG syarikat tersenarai awam menerusi siri video menerangkan isu kelestarian

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 21 Dis – Bursa Malaysia Securities Berhad melancarkan Siri Video Penjelasan Kelestarian berasaskan kandungan daripada Panduan dan Kit Alat Pelaporan Kemampanan (edisi ke-3), mencerminkan komitmennya untuk menyokong syarikat tersenarai awam (PLC) secara berkesan mengendalikan kerumitan landskap Alam Sekitar, Sosial dan Tadbir Urus (ESG).

 

Di tengah-tengah penekanan yang semakin meningkat terhadap kemampanan, syarikat digesa untuk berusaha lebih dan bukan sekadar melepasi pematuhan dan mengamalkan pendekatan strategik yang proaktif.

 

Ke arah ini, Bursa Malaysia memperkenalkan keperluan pelaporan kemampanan yang dipertingkatkan pada 26 September 2022, dalam Keperluan Penyenaraian Pasaran Utama (LR Utama) dan Keperluan Penyenaraian Pasaran ACE (ACE LR).

 

"Dalam menyokong PLC untuk memenuhi pendedahan yang diperluaskan, Bursa Malaysia melancarkan beberapa siri alat yang direka untuk menyediakan panduan praktikal dan berguna kepada PLC dalam memahami dan melaksanakan pelaporan kemampanan yang diperlukan.

 

"Siri Video adalah yang tambahan terbaharu kepada rangkaian sumber – melengkapkan Panduan dan Kit Alat, dan Laporan Kemampanan Ilustrasi (“ISR”), yang kedua-duanya dikeluarkan lebih awal," kata bursa dalam kenyataan di sini hari ini.

 

Selaras dengan penekanan Bursa Malaysia terhadap aspek tumpuan pelanggan, inisiatif ini memperkukuh hasrat bursa untuk menyediakan alatan dan sumber yang berkesan bagik PLC.

 

Mudah diakses dalam talian bila-bila masa, rangkaian sumber berdiri sebagai penyokong berterusan, dan meliputi secara menyeluruh perkara yang perlu diketahui oleh PLC berkenaan pelaporan pendedahan kemampanan.

 

 

 Julian Hashim
                         Julian Hashim

 

 

Ketua Pegawai Kawal Selia Bursa Malaysia, Julian Hashim berkata, Bursa Malaysia terus memainkan peranan penting dalam memudahkan amalan, pendedahan dan pemupukan dialog ESG antara penyedia modal, NGO atau kumpulan advokasi dan PLC.

 

"Memperkasakan PLC dengan pandangan menyeluruh tentang rangka kerja ESG, kami memperkukuh kedudukan kami sebagai pemangkin kepada amalan lestari. Dalam pasaran hari ini di mana amalan kemampanan merupakan perkara paling penting, kami berdiri sebagai pengaruh utama, secara aktif membentuk tindakan kelestarian.

 

"Kami amat percaya bahawa Siri Video Penjelasan Kelestarian akan menjadi salah satu daripada banyak alat dalam membolehkan PLC Malaysia mencapai kemajuan kukuh dalam cita-cita ESG mereka dan pelaporan kemampanan,” ujar beliau.

 

Siri Video boleh diakses di laman web Bursa Sustain, dan meliputi lapan berikut topik:

 

iktisad

 

 

Lawat https://bursasustain.bursamalaysia.com/droplet-details/resources/sustainabilityexplainer-video-series untuk maklumat tambahan atau mengakses Siri Video Penjelasan Kelestarian. - DagangNews.com