Bursa Malaysia pinda Peraturan Perniagaan bagi mudahkan operasi berterusan akibat 'cuti mengejut' | DagangNews Skip to main content

Bursa Malaysia pinda Peraturan Perniagaan bagi mudahkan operasi berterusan akibat 'cuti mengejut'

oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 3 Jan - Bursa Malaysia sedang membuat pindaan kepada Peraturan Perniagaan dan Keperluan Penyenaraiannya untuk memudahkan operasi berterusan Bursa dan anak syarikatnya pada hari yang diisytiharkan sebagai 'cuti mengejut'.

 

Takrifan 'cuti mengejut' merujuk kepada cuti umum yang diisytiharkan di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur yang belum diwartakan sebagai hari kelepasan am pada permulaan tahun kalendar.

 

Tahun lalu menyaksikan jumlah 'cuti mengejut' yang tidak pernah berlaku sebelum ini diisytiharkan oleh kerajaan yang memerintah yang berada di luar cuti umum yang diwartakan.

 

"Dengan terus dibuka pada cuti mengejut, Bursa Malaysia akan memastikan semua transaksi yang berlaku sebelum cuti mengejut boleh dan akan dihantar dan diselesaikan seperti yang dijadualkan.

 

"Ini akan memberikan kepastian yang lebih besar kepada pasaran modal dan mengurangkan sebarang potensi pasaran atau risiko pelaburan yang mungkin dihadapi oleh pelabur akibat percutian mengejut itu.

 

"Menurut pindaan, jika Bursa Malaysia beroperasi pada hari cuti mengejut, orang yang mengawal selia mesti mematuhi, dan melaksanakan, peraturan atau sebarang keperluan yang dikenakan pada hari tersebut, atau dalam tempoh masa yang ditetapkan yang jatuh pada atau termasuk cuti mengejut," kataya dalam satu kenyataan, hari ini.

 

Bursa Malaysia akan berhati-hati dalam membuat keputusan sama ada akan dibuka pada hari cuti mengejut selepas berunding dengan pihak berkaitan.

 

Katanya, ia bagaimanapun tertakluk kepada Pemindahan Elektronik Masa Nyata Dana dan Sistem Sekuriti (RENTAS), iaitu infrastruktur pasaran kewangan, yang beroperasi pada cuti mengejut untuk memudahkan perkhidmatan penjelasan dan penyelesaian.

 

Peserta pasaran dan orang awam akan dimaklumkan tepat pada masanya melalui siaran media, pekeliling atau pemberitahuan elektronik jika Bursa kekal dibuka.

 

Sehubungan itu, pindaan, yang menggabungkan maklum balas dan komen yang diterima daripada industri, akan berkuat kuasa pada 10 Januari 2023. - DagangNews.com