Cabaran meniti usia senja dalam zaman COVID-19 | DagangNews Skip to main content

Cabaran meniti usia senja dalam zaman COVID-19

Gambar hiasan oleh Frank Busch

 

 

Oleh MOHD FUDZAIL MOHD NOR
editor@dagangnews.com

 

 

PADA Jumaat 1 Oktober 2021 hari warga emas disambut. Perayaan untuk mengingati hari yang semakin terhad untuk bernafas.

 

Masa tua boleh menjadi anugerah atau sia-sia. Di kemudian hari, orang menjadi sangat rentan terhadap perubahan yang tidak dapat dielakkan.

 

Perubahan ini mempengaruhi kesihatan, pendapatan dan kebebasan warga emas. Keadaan ekonomi  dan serangkaian cabaran gabungan yang dapat menentukan hasil dan kualiti hidup yang berkaitan dengan usia tua.

 

Sayangnya, banyak orang yang lebih tua dapat dan menjadi rentan terhadap pengecualian dari sejumlah elemen penentu yang secara relatif dapat mengatasi beberapa ketidakselesaan yang berkaitan dengan usia tua.

 

Faktor-faktor ini boleh jadi dari sumber material hingga hubungan sosial, aktiviti sivik dan  bahkan perkhidmatan asas.

 

Asia adalah benua yang semakin tua. Penduduknya semakin menaik dengan pesat sebagai peratusan penduduk dunia. Terutamanya disebabkan oleh pengembangan kadar kesuburan dan jangka hayat yang lebih lama. Warga emas pun semakin ramai dengan pandemik.

 

Sejumlah faktor telah menghasilkan realiti baru ini, yang mempunyai implikasi sosial, ekonomi dan politik yang secara perlahan tetapi pasti mengubah struktur masyarakat.

 

Menghadapi cabaran gabungan perubahan demografi, ekonomi pasaran global dan gaya hidup keluarga yang terus berubah menjadikannya tugas bahkan rancangan dasar kesejahteraan sosial yang paling efisien dan berpandangan ke depan dan, dengan jelas, mengancam infrastruktur mana-mana sistem penjagaan kesihatan dengan yang niat terbaik.

 

Seseorang menerima bahawa dasar khusus untuk konteks budaya, sejarah dan politik. Dalam pengertian ini, setiap bangsa menghadapi masalah usia tua dengan cara tertentu. Apa yang berfungsi dengan baik di satu negara tidak semestinya melakukannya di negara lain.

 

Di sini sekali lagi, implikasi terhadap negara  sangat jelas. Cabaran yang paling mendesak adalah ketergantungan sistem kesejahteraan pada tenaga kerja yang berkurang berbanding dengan kenaikan kos untuk merawat yang lama.

 

Pertimbangan yang semakin dekat adalah keperluan perkhidmatan kesihatan dan perumahan orang tua kita yang semakin meningkat. Kita hanya perlu melihat senarai menunggu tempat tinggal yang tidak dapat dielakkan bagi warga tua untuk memahami keadaan sekarang.

 

Semua ini memandangkan fakta bahawa negeri dan sektor swasta menghabiskan berjuta-juta ringgit untuk membangun dan memperluas rumah orang-orang tua.
 

 

fudzail

 

 

Mengatasi beban kewangan dan sosial ini tidak akan menjadi satu kejayaan. Dari satu segi, kita masih bertindak balas terhadap masalah daripada menetapkan peraturan dasar tertentu yang akan meredakan masalah di masa depan.

 

Jadi apa jalan ke hadapan?

Jelas, mengekalkan status quo adalah bukan permulaan. Untuk mengatasi masalah ini, ia memerlukan tanggungjawab bersama dan penyertaan  kesejahteraan, keluarga, pasar dan sektor sukarela.

 

Adalah tidak masuk akal jika ada peserta yang melepaskan tugas mereka.

 

Inti dari pembaharuan dan perkembangan semasa hanya dapat mengurangkan masalah yang ada dan seseorang berharap meletakkan saudara-mara di Hospital tidak akan terus menjadi cerminan masyarakat yang mengabaikan tanggungjawabnya.

 

Namun, ada kemungkinan bahawa semua ini masih belum mencukupi. Dalam konteks ini, tanggungjawab bersama tetap terpenting. Sekiranya kita ingin mengekalkan dan meningkatkan kualiti hidup orang tua, maka usaha itu mesti dilakukan oleh kita semua. Warga emas berhak mendapat kehidupan yang selesa di mana ketenangan fikiran berkuasa.

 

Dengan memberi tumpuan kepada warga tua, ibu bapa yang berumur ditinggalkan secara berkala di hospital, rumah jagaan atau di tempat awam.

 

Walau bagaimanapun, ada cara untuk membantu mereka menjalani tahun senja mereka dengan maruah dan juga kegembiraan.

 

Ramai orang tua diabaikan dan sebilangan besar mereka tidak mempunyai keselamatan kewangan selepas bersara.

 

Hari ini, ibu bapa tidak lagi bergantung pada anak mereka untuk menyara mereka.

 

Ramai warga emas mempunyai sedikit simpanan untuk sisa-sisa hidup. Paling baik, apa yang mereka ada akan bertahan selama beberapa tahun sahaja.

 

Prospek sangat menakutkan sekiranya mereka jatuh sakit dan tidak mempunyai insurans perubatan dengan umur masih panjang.

 

Satu daripada tiga warga emas di Malaysia tidak menerima kewangan sokongan daripada anak-anak mereka atau mereka hanya ditinggalkan.

 

Lebih buruk daripada itu adalah kenyataan bahawa banyak orang tua juga menderita dari pelbagai bentuk penderaan dan penyakit.

 

 

fudzail

 

 

Dianggarkan satu daripada 10 rakyat Malaysia berumur 60 tahun ke atas telah dikenakan penderaan fizikal, seksual atau emosi, eksploitasi kewangan, atau pengabaian.

 

Walau bagaimanapun, ada cara untuk membantu golongan warga emas. Sebagai permulaan, kerajaan boleh mempertimbangkan secara beransur-ansur memanjangkan persaraan berumur hingga 70 tahun, bukan sahaja untuk menolong warga emas kekal bebas dari segi kewangan tetapi juga mendorong kehidupan aktif dan penuaan yang sihat.

 

Akta Keganasan Rumah Tangga tidak mencukupi untuk melindungi warga tua dari penderaan dan pengabaian.  Perlu dibuat adalah tanggungjawab undang-undang untuk anak-anak menyediakan keperluan ibu bapa mereka yang sudah tua.

 

Memperbaiki kehidupan masyarakat warga tua dengan  lebih banyak masa dengan mereka dan menjaga keperluan mereka.

 

Orang tua orang hanya mula merasa kesunyian dan tertekan apabila perhatian dari anak-anak merosot. Kerana anak-anak sibuk dengan keluarga sendiri.

 

Melibatkan kerjasama, interaksi atau pertukaran antara kedua-dua generasi dapat bertambah baik hubungan antara muda dan tua. Kedua-dua belah pihak dapat berkongsi kemahiran, pengetahuan dan pengalaman.

 

Kedua-dua pihak boleh bersama dan menikmati riadah dan rekreasi aktiviti seperti berkebun atau memasak bersama.

 

 

fudzail

 

 

Tradisi ibu bapa tua yang tinggal bersama  anak-anak telah memberi laluan kepada amalan anak-anak yang baru mula  menghantar ibu bapa ke rumah jagaan.

 

Bagaimanapun, ini bukan perkara yang salah atau buruk dilakukan oleh anak-anak..

 

Banyak yang melakukan ini demi kepentingan ibu bapa mereka dan sekiranya mereka menziarahi ibu bapa selalunya boleh diterima. Rumah jagaan menyediakan perkhidmatan yang baik dan penjagaan yang cekap.

 

Pandangan suram mengenai masa depan untuk orang tua atau warga emas, mengatakan bahawa walaupun banyak yang berubah, nilai tradisional seperti rasa hormat kepada ibu bapa masih tinggi.

 

Sudah sampai masanya untuk yang hampir warga emas lebih memikirkan tentang diri biarpun penyakit semakin membebankan. Ada baiknya untuk mati sebelum tua!  - DagangNews.com