Chemlite Innovation failkan permohonan IPO Pasaran ACE Bursa Malaysia bagi mengumpul dana kemudahan baharu | DagangNews Skip to main content

Chemlite Innovation failkan permohonan IPO Pasaran ACE Bursa Malaysia bagi mengumpul dana kemudahan baharu

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 2 Sept - Chemlite Innovation Bhd, penyedia perkhidmatan rawatan kemasan permukaan, memfailkan tawaran awam permulaan (IPO) di Pasaran ACE Bursa Malaysia untuk mengumpul dana bagi kemudahan baharu.

 

IPO yang dicadangkan itu melibatkan terbitan awam sebanyak 120 juta saham baharu. Secara keseluruhannya, penyenaraian menawarkan pelabur sehingga 30% kepentingan dalam syarikat.

 

"Kami berhasrat meningkatkan operasi bagi menyokong perniagaan dalam tempoh tiga tahun akan datang dengan mengukuhkan keupayaan operasi kami," kata Chemlite, sambil menyatakan bahawa kemudahan semasanya di Penang Science Park beroperasi hampir dengan kapasiti penuh.

 

Kemudahan baharu itu dijangka menempatkan sekurang-kurangnya empat talian anodis automatik sepenuhnya dan empat talian saduran logam separa automatik, dan Chemlite merancang memperoleh tanah seluas 1.38 hektar di Pulau Pinang pada harga RM9.67 juta untuk kemudahan itu.

 

Syarikat yang berpangkalan di Pulau Pinang itu merupakan pakar dalam perkhidmatan penyaduran logam pada produk logam perantaraan dengan kepakaran dalam salutan logam berbilang lapisan. 

 

Chemlite juga menyediakan perkhidmatan saduran bukan logam pada produk logam perantaraan, termasuk penyaduran anodis dan perkhidmatan penyaduran bukan logam lain.

 

Syarikat itu, yang kebanyakannya memenuhi keperluan industri semikonduktor dan elektronik berkata, ia menjangkakan permintaan untuk perkhidmatannya disokong oleh peningkatan keperluan untuk teknologi kecil, populariti peranti elektronik yang semakin meningkat dan penggunaan teknologi seperti Internet of Things (IoT) dan pengkomputeran awan.

 

Dalam enam bulan pertama 2024, Chemlite memperoleh keuntungan bersih sebanyak RM4.23 juta daripada hasil sebanyak RM16.98 juta.

 

Di bawah terbitan awam, Chemlite memperuntukkan 30 juta saham baharu kepada orang awam Malaysia dan 21 juta saham kepada orang yang layak. Syarikat itu juga mengetepikan 69 juta saham untuk memilih pelabur melalui penempatan persendirian.

 

Syarikat itu juga merancang untuk menubuhkan dua bilik bersih untuk menyediakan perkhidmatan pembersihan dan pembungkusan serta pelanggan baharu dan sedia ada tidak perlu lagi menghantar produk logam perantaraan yang dirawat kepada penyedia perkhidmatan pihak ketiga untuk perkhidmatan tersebut, katanya.


Hasil IPO akan digunakan untuk perbelanjaan modal ke atas mesin dan peralatan, penubuhan jabatan penyelidikan serta pembangunan selainpembayaran balik sebahagian pinjaman bank, memenuhi keperluan modal kerja, dan membayar perbelanjaan penyenaraian.

 

Chemlite kini dimiliki oleh Ketua Pegawai Eksekutifnya, Chong Yuen Fong dengan 55% kepentingan dan pengasas bersama dan ketua pegawai operasinya Heng Chee Khiang dengan 45%. 

 

Selepas penyenaraian, pegangan Yuen Fong akan dikurangkan kepada 38.5% manakala pegangan langsung Heng akan dicairkan kepada 31.5%.

 

Sebarang hasil daripada tawaran untuk jualan melalui penempatan persendirian akan terakru sepenuhnya kepada Yuen Fong dan Chee Khiang.

 

UOB Kay Hian merupakan penasihat utama, penaja, penaja jamin dan ejen penempatan IPO.- DagangNews.com