CIMB Islamic meterai Murabahah Komoditi Cagaran Mampan RM1 bilion dengan Standard Chartered Saadiq | DagangNews Skip to main content

CIMB Islamic meterai Murabahah Komoditi Cagaran Mampan RM1 bilion dengan Standard Chartered Saadiq

Dari kiri Sylvia Wong, Mohd Suhaimi Abdul Hamid, Adnan Zaylani Mohamad Zahid (tengah), Ahmad Shahriman Mohd Shariff dan Chu Kok Wei pada majlis menandatangani perjanjian itu.

KUALA LUMPUR 20 Jun - CIMB Islamic Bank Berhad memeterai perjanjian transaksi Murabahah Komoditi Cagaran Mampan (CCM) bernilai RM1 bilion dengan Standard Chartered Saadiq Malaysia, yang meningkatkan lagi kedudukannya sebagai peneraju pasaran di dalam kewangan mampan, serta perbendaharaan Islam dan pasaran modal.

 

CCM ialah instrumen kewangan patuh Syariah untuk mendapatkan pembiayaan yang cekap dengan kualiti Aset sukuk Islam yang tinggi.

 

Perkembangan pembiayaan bercagar cair pada sukuk sekian lama dicabar oleh ketidakupayaan untuk mempunyai rakan niaga yang memiliki ciri pengurusan risiko niaga yang cekap, serta fleksibiliti penggantian cagaran.

 

Dengan CCM, pasaran kewangan Islam disediakan dengan alternatif yang berdaya maju kepada Perjanjian Belian Balik/Belian Balik konvensional (Repo/Reverse Repo).

 

Semua hasil transaksi CCM akan diperuntukan kepada aset/projek patuh Syariah yang berada dalam lingkungan Rangka Kerja Bon dan Sukuk (“SDG”) Matlamat Pembangunan Mampan Kumpulan CIMB.

 

Ini mungkin termasuk aset/projek yang bertujuan untuk menjana impak sosial positif untuk segmen yang terdedah, seperti rumah mampu milik, syarikat pemula dan PKS,
sekolah awam, serta kesan positif alam sekitar melalui projek seperti transit massa hijau, bangunan dan infrastruktur berdaya tahan iklim, perhutanan mampan dan pemuliharaan hidupan liar projek.

 

Ketua Pegawai Eksekutif CIMB Islamic, Ahmad Shahriman Mohd Shariff berkata, memandangkan kedudukan kepimpinan global Malaysia yang kukuh dalam pembangunan pasaran kewangan dan sukuk Islam, pembiayaan bercagar cekap dan cair dijangka meningkatkan lagi kerancakan dan daya tahan pasaran kewangan.

 

Menurutnya, instrumen pembiayaan terjamin seperti CCM juga penting bagi kebanyakan bank pusat dengan operasi pasaran terbuka untuk menyesuaikan kecairan dalam sistem kewangan.

 

"CIMB berbesar hati untuk berada di barisan hadapan dalam menyediakan penyelesaian perbendaharaan yang mampan kepada pelanggannya dan untuk menerajui inisiatif ini dengan sokongan daripada kumpulan industri seperti Persatuan Pasaran Kewangan Malaysia (“FMAM”) dan Persatuan Bank Islam di Malaysia (“AIBIM”)," katanya.

 

Ketua Pegawai Eksekutif Standard Chartered Saadiq Malaysia, Mohd Suhaimi Abdul Hamid berkata, urus niaga penting ini sejajar dengan komitmen global pihaknya untuk menjadi yang terbesar di dunia bank yang bertanggungjawab dan mampan serta aspirasi Saadiq untuk menjadi yang paling mampan antarabangsa bank Islam.

 

"Kami bercita-cita untuk menerajui pembangunan produk ESG, dengan Saadiq terus menawarkan penyelesaian Islam yang inovatif yang memanfaatkan rangkaian perbankan Islam antarabangsanya di seluruh Asia, Afrika dan Timur Tengah," ujarnya.

 

Menyaksikan acara itu ialah Adnan Zaylani Mohamad Zahid, Penolong Gabenor Bank Negara Malaysia, yang menyatakan bahawa industri kewangan Islam berada dalam kedudukan yang kukuh untuk memudahkan peralihan ke arah amalan lestari.

 

“Industri ini mempunyai rekod prestasi yang menggalakkan dalam ruang kewangan mampan, seperti yang terbukti daripada sukuk kemampanan berdaulat dan korporat terbitan untuk membiayai projek hijau dan berkaitan sosial.” “Institusi kewangan Islam memainkan peranan utama dalam memacu agenda kelestarian di Malaysia.

 

Oleh itu kata beliau, adalah menggalakkan untuk melihat pemain seperti CIMB Islamic dan Standard Chartered Saadiq Malaysia mengekalkan momentum dengan perjanjian penting ini yang memajukan Islam dan ESG penumpuan. Saya yakin sektor kewangan Islam akan terus melakukan lebih banyak dalam memajukan amalan kemampanan dengan menerajui inovasi ESG yang sejajar dengan pengantaraan berasaskan nilai agenda.

 

Yang turut hadir ialah Ketua Jualan Korporat Pasaran Kewangan ASEAN, Standard Chartered; Sylvia Wong dan Chu Kok Wei, Ketua Kumpulan, Perbendaharaan & Pasaran Kumpulan CIMB.

 

Kedua-dua CIMB dan Standard Chartered berkongsi sejarah panjang perkongsian, setelah bekerjasama banyak yang pertama di pasaran. Ini termasuk mercu tanda MYR2.45 bilion berkaitan kemampanan urus niaga derivatif – transaksi denominasi Ringgit Malaysia pertama di dunia seumpamanya dan Perdagangan derivatif berkaitan ESG terbesar di Asia apabila ia dikeluarkan pada Oktober 2021.

 

Standard Chartered Bank juga merupakan Pengurus Utama Bersama untuk Bon Formosa Taiwan Lestari Muka surat 3 daripada 3 dan terbitan Bon Mampan AS 144A oleh CIMB, yang kedua-duanya merupakan modal sulung yang penting dagangan pasaran untuk Malaysia. - DagangNews.com