Dana RM2.2 bilion sokong PMKS di dalam Belanjawan 2024 percepat pertumbuhan ekonomi - CIMB | DagangNews Skip to main content

Dana RM2.2 bilion sokong PMKS di dalam Belanjawan 2024 percepat pertumbuhan ekonomi - CIMB

Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Kumpulan CIMB, Dato’ Abdul Rahman Ahmad
oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 13 Okt - Kumpulan CIMB gembira melihat tumpuan berterusan Kerajaan Malaysia untuk memacu kelestarian pertumbuhan ekonomi melalui Belanjawan Persekutuan 2024 Malaysia, Bajet MADANI Kedua.

 

Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Kumpulan CIMB, Dato’ Abdul Rahman Ahmad berkata, Belanjawan 2024 ini membentuk asas yang kukuh ke arah mencapai matlamat jangka panjang Malaysia untuk melindungi kesejahteraan Rakyat dan memperkukuh ekosistem perniagaan negara dalam masa yang semakin meningkat persekitaran makro ekonomi global yang tidak menentu.

 

Beliau berkata, dalam mempercepatkan pertumbuhan ekonomi, pihaknya gembira melihat langkah-langkah untuk menyokong perusahaan mikro, kecil, dan sederhana (PMKS) serta menyokong ekosistem permulaan.

 

Ini termasuk ujar beliau, antara lain, RM2.2 bilion dalam jumlah sokongan pembiayaan untuk PKS untuk mengautomasikan proses perniagaan, mendigitalkan operasi mereka, dan meningkatkan jejak antarabangsa mereka.

 

"Di samping itu, kami memuji tumpuan mengenai kelestarian alam sekitar dan keselamatan makanan dengan peruntukan khusus untuk PKS yang beroperasi dalam dua bidang penting ini.

 

"Ini akan membantu menyokong pertumbuhan dan daya tahan mereka, dan seterusnya masa hadapan kesejahteraan sosioekonomi semua rakyat Malaysia," kata beliau dalam kenyataan di sini hari ini.

 

Sebagai pemain kewangan Islam terkemuka, CIMB juga menyokong tumpuan Kerajaan untuk memacu lebih banyak lagi penyertaan pasaran yang aktif serta pengagihan kekayaan yang saksama dalam kalangan rakyat melalui pengantaraan berasaskan nilai (VBI).

 

Abdul Rahman berkata, dengan usaha berterusan oleh industri kewangan untuk memerangi penipuan, CIMB mengalu-alukan komitmen berterusan kerajaan untuk memerangi penipuan kewangan dengan menggandakan peruntukan kepada RM20 juta bagi Pusat Tindak Balas Penipuan Kebangsaan (NSRC) dan penubuhan Portal Penipuan Kebangsaan (NFP) yang akan mempercepatkan proses pembekuan dan penghantaran balik dana.

 

"CIMB kekal komited untuk melaksanakan semua langkah yang perlu untuk terus menyokong dan mengukuhkan perbankan keselamatan dan bekerjasama dengan pihak berkuasa yang berkaitan dan pelanggan kami untuk memerangi penipuan secara kolektif," ujarnya.

 

Secara keseluruhannya, bajet yang diumumkan sesuai mengimbangi tanggungjawab fiskal dengan menyokong pertumbuhan dan memenuhi keperluan Rakyat.

 

"Sehubungan itu, CIMB komited untuk bekerjasama dengan pihak berkepentingan di seluruh sektor swasta dan awam serta masyarakat sivil dalam menyokong cita-cita yang ditetapkan di dalam Belanjawan MADANI 2024 untuk mewujudkan ekonomi yang inklusif dan berdaya tahan yang akan membantu semua rakyat Malaysia untuk berkembang maju dalam landskap yang sentiasa mencabar," kata Abdul Rahman. - DagangNews.com