Datasonic catat peningkatan untung bersih 42% kepada RM27 juta bagi 1QFY25, isytihar dividen 0.75 sen sesaham | DagangNews Skip to main content

Datasonic catat peningkatan untung bersih 42% kepada RM27 juta bagi 1QFY25, isytihar dividen 0.75 sen sesaham

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 29 Ogos – Datasonic Group Berhad, salah satu penyedia penyelesaian ICT bersepadu berkaitan keselamatan yang paling terkemuka di Malaysia, mencatatkan keuntungan bersih sebanyak RM27 juta bagi suku pertamanya (1QFY25) untuk tempoh berakhir 30 Jun 2024.

 

Ini mewakili peningkatan sebanyak 42.0% YoY daripada RM19.0 juta pada 1QFY24 dirangsang oleh kecekapan operasi yang lebih tinggi yang dicapai di samping faktor-faktor yang dinyatakan di atas.

 

Datasonic mencatatkan hasil sebanyak RM90.8 juta pada 1QFY25, peningkatan 7.0% tahun ke tahun (YoY) daripada RM84.8 juta pada suku yang sama tahun sebelumnya.

 

Peningkatan itu didorong oleh permintaan kukuh untuk pasport, kad pengenalan, perkhidmatan pemperibadian kad kewangan.

 

Pengerusi Eksekutif Datasonic, Tengku Dato’ Seri Abu Bakar Ahmad bin Tengku Tan Sri Abdullah berkata, “Kami gembira dapat memulakan tahun kewangan dengan kukuh dengan set keputusan yang kukuh. Memandang ke hadapan, prospek Datasonic terus menarik sambil kami membina momentum yang sihat ini.”

 

“Penghantaran tepat pada masanya dan tanpa gangguan untuk pasport, MyKad dan i-Kad kekal menjadi keutamaan kami.

 

"Sementara itu, Datasonic juga akan terus memainkan peranan penting dalam penggunaan lebih banyak penyelesaian autogate di seluruh negara.

 

 

Tengku Dato’ Seri Abu Bakar Ahmad bin Tengku Tan Sri Abdullah
         Tengku Dato’ Seri Abu Bakar Ahmad bin Tengku Tan Sri Abdullah

 

 

"Kami juga memperoleh kontrak RM21.2 juta daripada Kementerian Ekonomi untuk menyewakan 818 unit mesin layan diri bagi pelaksanaan IPR di bawah kategori Inisiatif Usahawan Makanan (INSAN). Datasonic berbesar hati untuk menyokong Inisiatif Pendapatan Rakyat (IPR) Kerajaan."

 

“Kami juga gembira untuk berkongsi bahawa usaha kami untuk meneruskan program dan inisiatif baharu di peringkat global mencapai kejayaan baharu. Datasonic berada di landasan untuk mula menyampaikan projek e-pasport luar negara pertama kami pada September 2024.

 

"Secara berasingan, kami juga memperoleh kontrak kad pintar sekitar RM30.0 juta berakhir di Indonesia dengan Perum Percetakan Negara Republik Indonesia, entiti milik penuh Indonesia. Kementerian Perusahaan Milik Negara.

 

"Usaha ini menyerlahkan komitmen kami untuk mempelbagaikan aliran pendapatan kami. Secara keseluruhan, prospek kekal cerah apabila kami melaksanakan inisiatif strategik kami yang disokong oleh buku pesanan yang sihat dan prospek yang menjanjikan,” kata beliau.

 

Selaras dengan amalan pembayaran dividen suku tahunannya, Lembaga Pengarah telah mengisytiharkan dividen interim pertama sebanyak 0.75 sen sesaham untuk 1QFY25. Datasonic telah secara konsisten membayar dividen setiap tahun sejak penyenaraiannya pada 2012. - DagangNews.com