Dolphin International batalkan penerbitan hak, cari cara lain kumpul dana | DagangNews Skip to main content

Dolphin International batalkan penerbitan hak, cari cara lain kumpul dana

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 3 April - Dolphin International Bhd memutuskan untuk membatalkan cadangan terbitan haknya, dengan berkata ia mahu meneroka cara alternatif untuk mengumpul dana.

 

Dalam makluman kepada Bursa Malaysia, kumpulan itu berkata lembaga pengarahnya memutuskan pada Selasa untuk tidak meneruskan rancangan itu, sebaliknya memilih mencari jalan yang lebih sesuai bagi membiayai modal kerjanya.

 

Dolphin pada Oktober tahun lepas mencadangkan untuk menerbitkan sehingga 178.38 juta saham, bersama sehingga 133.79 waran boleh tanggal percuma, pada 7.5 sen sesaham hak untuk mengumpul sehingga RM13.38 juta.

 

Kumpulan itu mencadangkan untuk memperuntukkan sehingga RM5.13 juta untuk modal kerja, RM7 juta untuk pembayaran balik pinjaman bank, dan RM1.25 juta untuk perbelanjaan berkaitan dengan pelaksanaan korporat.

 

Pada asalnya penyedia perkhidmatan kejuruteraan kilang kelapa sawit, Dolphin kemudiannya berkembang ke dalam perniagaan makanan dan minuman, yang telah menjadi penyumbang pendapatan terbesar kumpulan itu.

 

 

Datuk Yeo Boon Leong
                    Datuk Yeo Boon Leong

 

 

Menurut laporan tahunan 2023 kumpulan itu, pemegang saham terbesarnya ialah Asia Poly Holdings Bhd, memegang 10.53% kepentingan, diikuti oleh Datuk Yeo Boon Leong dengan 7.95% kepentingan. - DagangNews.com