DXN sasar jana RM121.6 juta daripada IPO untuk bayar balik pinjaman, modal kerja | DagangNews Skip to main content

DXN sasar jana RM121.6 juta daripada IPO untuk bayar balik pinjaman, modal kerja

Dari kiri, Abang Rahmat Yusuf, Nor Masliza Sulaiman, Datuk Lim Siow Jin, Dato' Fad'l Mohamed dan Ganesh Sabaratnam pada majlis pelancaran prospektus IPO syarikat DXN di Kuala Lumpur pada 28 April 2023.
Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 28 April - DXN Holdings Bhd yang bakal disenaraikan sahamnya di Bursa Malaysia menyasar untuk mengumpul kira-kira RM121.6 juta daripada bahagian terbitan awam tawaran awam permulaan (IPO).

 

Dana tersebut akan digunakan untuk pembayaran balik pinjaman bank dan keperluan modal kerja.

 

Pada pelancaran prospektus IPO hari ini, syarikat produk kesihatan itu berkata IPO itu akan melibatkan tawaran sehingga 932.68 juta saham DXN, yang terdiri daripada tawaran institusi sehingga 772.68 juta saham sedia ada dan terbitan awam sebanyak 160 juta saham baharu.

 

Yang turut hadir ialah Pengerusi Eksekutif Bukan Bebas dan Pengasas DXN Holdings Bhd., Datuk Lim Siow Jin; Ketua Perbankan Pelaburan CLSA Securities Malaysia abang Rahmat Yusuf; Ketua Kumpulan Perbankan Pelaburan dan Timbalan CEO CIMB Investment Bank Berhad Nor Masliza Sulaiman; CEO Maybank Investment Bank, Dato' Fad'l Mohamed dan Pengarah Urusan/ CEO RHB Investment Bank, Ganesh Sabaratnam.

 

Harga IPO maksimum ditetapkan pada 76 sen sesaham dengan harga akhir akan ditentukan melalui latihan pembinaan buku.

 

Daripada tawaran institusi itu, 623.13 juta saham akan diperuntukkan kepada pelabur Bumiputera yang diluluskan oleh Kementerian Pelaburan, Perdagangan dan Industri (Miti), dan 149.55 juta saham akan disalurkan kepada institusi Malaysia dan asing serta pelabur terpilih.

 

Tawaran runcit itu akan terdiri daripada 60 juta saham terbitan yang dikhaskan untuk pengarah dan kakitangan Kumpulan DXN yang layak serta mereka yang telah menyumbang kepada kejayaan Kumpulan DXN, dan 100 juta saham untuk permohonan oleh orang awam Malaysia melalui pengundian.

 

DXN berkata ia telah memperuntukkan 65.8% atau RM80 juta daripada hasil terbitan awam untuk pembayaran balik pinjaman bank, 14.4% atau RM17.7 juta akan diperuntukkan untuk keperluan modal kerja, terutamanya pembelian bahan mentah utama, dan hasil selebihnya akan digunakan untuk membayar yuran penyenaraian dan perbelanjaan.

 

Pengerusi eksekutif bukan bebas dan pengasas DNX Datuk Lim Siow Jin berkata kumpulan itu bersedia untuk peringkat pertumbuhan seterusnya melalui penyenaraian itu.

 

"Dengan lebih 3.6 juta ahli aktif dan hasil lebih RM1.2 bilion, kami menyasarkan untuk meneruskan trajektori pertumbuhan kami dengan meluaskan kehadiran kami dalam pasaran sedia ada dan baharu," katanya.

 

Maybank Investment Bank Bhd merupakan penasihat utama IPO, serta penyelaras global bersama, penaja jamin bersama, pengunderait pengurusan bersama dan penaja jamin bersama.

 

CIMB Investment Bank Bhd ialah penyelaras global bersama, pengumpul buku bersama, penaja jamin pengurusan bersama dan penaja jamin bersama.

 

CLSA Limited dan CLSA Securities Malaysia Sdn Bhd ialah penyelaras global bersama dan pengumpul buku bersama untuk IPO manakala RHB Investment Bank Bhd ialah pengumpul buku bersama dan penaja jamin bersama. - DagangNews.com