ECRL: Nilai kontrak syarikat tempatan cecah RM12.99 bilion, melepasi sasaran RM10.8 bilion | DagangNews Skip to main content

ECRL: Nilai kontrak syarikat tempatan cecah RM12.99 bilion, melepasi sasaran RM10.8 bilion

Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah berkenan mencemar duli menyaksikan proses pemasangan landasan selepas menyempurnakan gimik perasmian pada Majlis Perasmian Pemasangan Landasan Pertama ECRL, hari ini. Turut berangkat ialah Raja Permaisuri Agong Tunku Azizah Aminah Maimunah Iskandariah. - Gambar BERNAMA

KUANTAN 11 Dis — Nilai kontrak penglibatan syarikat tempatan dalam projek Laluan Rel Pantai Timur (ECRL) mencecah RM12.99 bilion, melepasi sasaran ditetapkan RM10.8 bilion.

 

Mengenai penglibatan syarikat Bumiputera, Menteri Pengangkutan, Anthony Loke Siew Fook berkata, sejumlah RM2.59 bilion, atau 74 peratus daripada sasaran RM3.5 bilion, bagi kerja-kerja awam ECRL telah diberikan kepada kontraktor, perunding dan pembekal Bumiputera.

 

Malaysia Rail Link Sdn Bhd (MRL), sebagai pemilik projek, dan China Communications Construction Company Ltd (CCCC), yang merupakan kontraktor kejuruteraan, perolehan, pembinaan dan pentauliahan ECRL, akan mengumpul tenaga untuk memastikan penglibatan Syarikat Bumiputera terus meningkat.

 

“Antara inisiatif yang diambil ialah kerjasama dengan kerajaan negeri untuk menapis syarikat kontraktor Bumiputera daripada kategori G1 dan G2, seterusnya membuka peluang kepada mereka untuk sama-sama membangunkan projek ECRL dalam skop kerja yang sesuai.

 

“MRL dan CCCC sedang dalam proses menyenarai pendek syarikat untuk tujuan itu,” katanya semasa berucap pada majlis pelancaran pemasangan landasan ECRL pertama di Tapak Stesen ECRL Seksyen 10 di Gebeng di sini hari ini, Bernama melaporkan.

 

Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah, diiringi Raja Permaisuri Agong Tunku Azizah Aminah Maimunah Iskandariah, berkenan merasmikan majlis tersebut.


 

iktisad

 


Turut hadir Duta Besar China ke Malaysia, Ouyang Yujin; Pengerusi MRL Tan Sri Mohd Zuki Ali; Pengerusi CCCC Wang Tongzhou dan Menteri Besar dari tiga negeri pantai timur yang terlibat dalam projek itu.

 

Tambah Loke, sebanyak 2,800 syarikat tempatan yang terdiri daripada kontraktor, perunding dan pembekal terlibat dalam pelaksanaan ECRL, bermula dari 2017 hingga Oktober tahun ini.

 

Landasan kereta api sepanjang 665 kilometer merentasi Kelantan, Terengganu, Pahang dan Selangor itu dirasmikan pada 9 Ogos 2017, dan dijadualkan beroperasi pada 2027, melibatkan tren penumpang pada kelajuan 160 km/j dan tren kargo pada kelajuan 80 km/j.

 

Loke berkata bahawa Kementerian Pengangkutan juga mengesyorkan bahawa syarikat usaha sama 50:50, antara MRL dan CCCC, untuk berjaya mengendalikan ECRL, boleh ditubuhkan pada 2024, yang menunjukkan keyakinan kedua-dua pihak terhadap prospek keuntungan operasi ECRL, sebagai serta menjamin kualiti dan kemampanan perkhidmatan.

 

Usahasama itu, menurut Loke, juga akan menyediakan bantuan teknikal dan mempergiatkan pemindahan teknologi kereta api, serta dalam aspek operasi dan penyelenggaraan ECRL untuk jangka panjang. - DagangNews.com