Ekonomi Malaysia 2024 `menjanjikan' positif menerusi pelaksanaan inisiatif strategik NETR, NIMP 2030, RMK12 - PublicInvest | DagangNews Skip to main content

Ekonomi Malaysia 2024 `menjanjikan' positif menerusi pelaksanaan inisiatif strategik NETR, NIMP 2030, RMK12 - PublicInvest

Untuk 2H 2023, PublicInvest mahu pelabur untuk "kekal percaya" bahawa keadaan akan menjadi lebih baik, yang sememangnya terbukti. Gambar hiasan - Muhammad Akhir
Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 15 Dis - Firma penyelidikan PublicInvest Research yakin prospek positif ekonomi Malaysia pada 2024 walaupun berdepan ketidakpastian ekonomi global.

 

Prospek tersebut kelihatan `menjanjikan positif' kerana ketidakpastian berkenaan dapat dikurangkan oleh pelaksanaan inisiatif strategik Malaysia seperti anggaran pengembangan 2024 yang sedikit, Pelan Hala Tuju Peralihan Tenaga Negara (NETR), Industri Industri Baru 2030 (NIMP 2030), dan semakan jangka pertengahan Rancangan Malaysia ke-12, yang semuanya sejajar dengan rangka kerja ekonomi Madani.

 

"Penjajaran ini dijangka meningkatkan pertumbuhan KDNK sebenar Malaysia kepada +4.7% pada tahun 2024, iaitu semakan semula dari unjuran terdahulu kami sebanyak +4.5%.

 

"Ia juga disokong oleh permintaan domestik yang mantap, pelaburan langsung asing (FDI), pelaburan yang berterusan dan prospektif, dan kebangkitan semula eksport elektronik di tengah-tengah pemulihan kitaran teknologi," menurut nota terbaharu PublicInvest Research hari ini.


 

parafrasa
Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim merasmikan NETR pada Ogos 2023.

 


Menurut firma itu lagi, keadaan ekonomi global telah, secara terbukti memiliki daya tahan dan menidakkan sangkaan sesetengah pihak bahawa Amerika Syarikat akan tenggelam dalam kemelesetan di sebalik kenaikan kadar yang hebat.

 

China pula terus menerus berjaya menangani ribut kewangan yang disebabkan oleh sektor hartanah manakala Eropah berada di ambang kemelesetan, ia dijangka tidak teruk dengan faktor penyumbang lebih berbentuk keadaan berbanding struktur.

 

Untuk 2H 2023, PublicInvest mahu pelabur untuk "kekal percaya" bahawa keadaan akan menjadi lebih baik, yang sememangnya terbukti, walaupun tidak sepenuhnya tercermin dalam keadaan pasaran domestik.

 

"Dengan sentimen sekarang kelihatan lebih baik, kami mencadangkan pelabur "kekal percaya".


 

bot

 


Prospek pasaran

PublicInvest menjangkakan keadaan pasaran menjadi lebih baik, yang disokong oleh pertumbuhan ekonomi lebih sihat di dalam negeri, gambaran pertumbuhan dan daya tarikan pendapatan yang mantap dari pelbagai rangka pertumbuhan yang dilancarkan tahun ini.

 

Diharapkan dasar monetari yang dijangkakan di Amerika Syarikat (dan kemungkinan kelemahan dolar), khususnya, mungkin melihat modal dipulangkan kembali ke pasaran baru muncul.

 

Walaupun FBM KLCI (dan pasaran yang lebih luas) terus berjuang untuk keluar dari jalur perdagangan yang terikat, kami mencadangkan empat pertimbangan untuk pendedahan yang lebih besar di pasaran.

 

"Penilaian kami menunjukkan bahawa pertukaran USD/MYR (pasca penalaan pada tahun 2005) kini dinilai oleh kira-kira 30 sen, berbanding dengan nilai saksama. Walaupun ringgit telah menyaksikan dua tempoh susut nilai yang ketara (2014/2015 dan 2021/2022), titik minat kami adalah perbezaan dari nilai saksama yang dianggarkan. Mengapa kejadian ini penting?]

 

"Dengan pasaran masih berorientasikan dagangan yang sangat berorientasikan di tengah-tengah kemungkinan "kekeliruan" dasar monetari dan bantuan fiskal yang terhad, kami terus mencadangkan pengumpulan pada kelemahan pasaran untuk menunggang pemulihan ke 2024. Walaupun keyakinan tidak dapat dianggap penuh, keadaan kelihatan lebih baik dari apa yang mereka hanya enam bulan lalu," kata firma itu lagi.

 

PublicInvest menjangkakan FBM KLCI akan ditutup hujung tahun ini pada paras 1,630 mata berdasarkan ~ 15x (-1SD kepada pelbagai jangka pendek FBM KLCI) kepada pendapatan Cy24. 

 

"Kami terus memihak kepada nama-nama dengan cerita pertumbuhan berbilang tahun untuk menangkap kecemasan daripada memperbaiki keadaan ekonomi global dan domestik.

 

"Melangkah ke 1H 2024, kami terus mempercayai prospek CCK Consolidated, CIMB Group, Dayang Enterprise, Genting, Inari Amertron, IJM Corporation dan Uzma, serta D&O Green Technologies iaitu Mega First Corporation and QL Resources," kata PublicInvest. - DagangNews.com