Ekonomi negara diyakini lebih kukuh, politik stabil bakal pacu KLCI pada 2024, kata TA Research | DagangNews Skip to main content

Ekonomi negara diyakini lebih kukuh, politik stabil bakal pacu KLCI pada 2024, kata TA Research

Suasana di Pasar Besar di Seremban, Negeri Sembilan. - Gambar oleh Cecelia Chang
Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 19 Dis - Indeks penanda aras FBM KLCI dijangka menunjukkan prestasi lebih baik pada 2024, berlandaskan ekonomi lebih kukuh, bergantung kepada aktiviti domestik yang boleh menerima rangsangan tambahan daripada potensi pemulihan dalam eksport dan ketibaan pelancong, menurut TA Securities Research.

 

Firma penyelidikan itu menekankan kestabilan politik juga akan membuka jalan kepada pembaharuan yang lebih besar dan aktiviti ekonomi yang rancak apabila kerajaan membelanjakan peruntukan besar RM393.8 bilion di bawah Bajet 2024 dan meneruskan pembaharuan struktur.

 

Selain itu, TA Research juga meramalkan Rizab Persekutuan AS akan menamatkan kitaran kenaikan kadarnya dan cenderung ke arah pelonggaran mulai 2024 dan seterusnya yang akan meletakkan asas bagi aliran masuk bersih dana asing yang ketara dan pengukuhan ringgit berbanding AS mata wang dolar.

 

“Pendapatan saham FBM KLCI dijangka berkembang pada kadar yang lebih pantas iaitu 14.4% dan 7.1% masing-masing pada 2024 dan 2025, berbanding 5.2% pada 2023. Pertumbuhan pendapatan pada 2024 akan dipacu oleh Minyak & Gas, Bank, Kuasa & Sektor Utiliti, Permainan dan Perladangan.

 

“Kami meramalkan pertumbuhan KDNK yang lebih kukuh sebanyak 5% pada 2024 berbanding 4% pada 2023, disokong oleh permintaan domestik yang teguh, sektor perkhidmatan dinamik, pelaksanaan projek infrastruktur berimpak tinggi yang tepat pada masanya, pasaran buruh yang lebih kukuh dan pemulihan eksport,” katanya.

 

Sementara itu, TA Research menjangkakan ringgit akan menurun kepada 4.25 berbanding dolar AS menjelang akhir 2024, atau purata 4.45 berbanding 4.55 pada 2023.

 

Lima tema pelaburan utama untuk 2024

Secara berasingan, firma penyelidikan itu turut berkongsi beberapa tema pelaburan utama untuk 2024, iaitu ekonomi digital, perbelanjaan domestik, pelaburan hijau, permainan pemulihan dan pelancongan.

 

Dari segi ekonomi digital, TA Research berkata Telekom Malaysia Bhd (TM) akan menjadi pertaruhan terbaik kerana ia bersedia untuk mendapat manfaat daripada peluang dalam sektor swasta dan awam di samping usaha mereka dalam transformasi digital.

 

TA Research telah menetapkan harga sasaran (TP) sebanyak RM6.65 untuk syarikat telekomunikasi itu.

 

Mengenai perbelanjaan domestik, firma penyelidikan itu berkongsi pilihannya seperti AEON Co (M) Bhd (TP: RM1.57), Gamuda Bhd (TP: RM5.19), Sime Darby Property Bhd (TP: 89 sen), Sunway Bhd ( TP: RM2.40) dan Westports Bhd (TP: RM4.03)

 

Untuk pelaburan hijau, TA Research memilih Malakoff Bhd dan Tenaga Nasional Bhd — dengan harga sasaran masing-masing 75 sen dan RM11.

 

“Merujuk kepada Malakoff, kejatuhan mendadak harga arang batu awal tahun ini telah membawa kepada margin bahan api yang negatif kerana kos bahan api ketinggalan daripada pembayaran tenaga yang diterima untuk pengeluar tenaga bebas.

 

"Walau bagaimanapun, harga arang batu telah stabil dalam beberapa bulan kebelakangan ini, menandakan potensi peningkatan dalam margin bahan api negatif," katanya.

 

TA Research percaya Tenaga akan menjadi penerima utama bagi Pelan Hala Tuju Peralihan Tenaga Nasional (NETR).

 

Mengenai permainan pemulihan, firma penyelidikan itu berkata pilihan utamanya ialah Duopharma Bhd (TP: RM1.47) dan Inari Amertron Bhd (TP: RM3.55).

 

Bagi persembahan pelancongan, ia menyerlahkan Malaysia Airports Holdings Bhd (MAHB) (TP:RM7.85) dan Focus Point Holdings Bhd (TP: RM1.11).

 

Syarikat penyelidikan itu turut menamakan CIMB Holdings Bhd (TP: RM6.60), MISC Bhd (TP:RM8) dan Hong Leong Bank Bhd (TP: RM21.60) sebagai pilihan untuk belian asing yang terkurang nilai saham mewah. - DagangNews.com