Ekovest bekerjasama dengan CICO China untuk meneroka projek infrastruktur di Malaysia | DagangNews Skip to main content

Ekovest bekerjasama dengan CICO China untuk meneroka projek infrastruktur di Malaysia

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 28 Dis - Ekovest Bhd bekerjasama dengan Zhejiang Communications Investment Group Co Ltd (CICO), syarikat milik kerajaan terbesar yang ditubuhkan oleh kerajaan wilayah Zhejiang di China, untuk penerokaan dan pembangunan bersama infrastruktur dan projek lain di Malaysia.

 

Ekovest berkata kedua-dua kumpulan itu akan mengambil bahagian dalam aset konsesi infrastruktur, projek infrastruktur berskala besar, keselamatan makanan dan inisiatif perdagangan, usaha peruncitan dan projek pembangunan berorientasikan transit (TOD).

 

"Projek TOD amat terkenal kerana tumpuan mereka untuk mewujudkan komuniti guna campuran bersepadu yang berpusat di sekitar sistem pengangkutan berkualiti tinggi, mencerminkan pendekatan moden kepada pembangunan bandar," tambah kumpulan itu dalam satu kenyataan.

 

Ekovest menandatangani perjanjian kerjasama setahun dengan anak syarikat luar negara milik penuh CICO, Universal Cosmos Co Ltd, pada 27 Disember 2023.

 

 

Zhejiang Communications Investment Group Co Ltd (CICO)

 

 

“Kerjasama kami dengan CICO membuka lembaran baharu dalam perjalanan kami ke arah inovasi infrastruktur.

 

"Reputasi global CICO dan pengalaman luas dalam infrastruktur pengangkutan, menjangkau ribuan kilometer lebuh raya dan kereta api, menjadikan mereka rakan kongsi yang tidak ternilai dalam usaha kami untuk mempelbagaikan portfolio projek kami dan meningkatkan keupayaan infrastruktur Malaysia,” kata Ekovest.

 

“Perkongsian itu disusun untuk memastikan penyertaan seimbang, tanggungjawab pembiayaan bersama, dan hak kepimpinan yang saksama untuk kedua-dua pihak,” tambah kumpulan itu, tetapi tidak memberikan butiran lanjut. - DagangNews.com