Eksport halal Malaysia mencecah RM44.17 bilion setakat Oktober 2023 | DagangNews Skip to main content

Eksport halal Malaysia mencecah RM44.17 bilion setakat Oktober 2023

KUALA LUMPUR 11 Dis - Eksport halal Malaysia mencecah RM44.17 bilion setakat Oktober tahun ini, menurut Timbalan Menteri Pelaburan, Perdagangan dan Industri Liew Chin Tong.

 

Tahun lepas, nilai eksport sektor halal Malaysia melonjak 64% kepada RM59.46 bilion berbanding 2021, dengan produk meliputi makanan dan minuman, ramuan dan produk kosmetik.

 

Kementerian Pelaburan, Perdagangan dan Industri (Miti), melalui Halal Development Corporation Bhd (HDC) dan Perbadanan Pembangunan Perdagangan Luar Malaysia (Matrade), sentiasa mempromosikan produk tempatan ke negara luar termasuk produk halal dari semasa ke semasa. Ini dilakukan melalui penyediaan platform dan kempen perniagaan melalui acara besar seperti Pameran Halal Antarabangsa Malaysia (Mihas).

 

Mihas edisi ke-19 merekodkan jualan produk halal mencecah RM3 bilion, iaitu 24% lebih tinggi daripada sasaran.

 

Pameran halal terbesar dunia itu juga berjaya menandingi 469 syarikat tempatan, dengan 231 pembeli antarabangsa dari 44 negara.

 

Tambahnya, kerajaan melalui Majlis Pembangunan Industri Halal juga komited untuk mengurangkan birokrasi dalam proses mendapatkan pensijilan halal Malaysia dan akan memulakan langkah sinergi.

 

Langkah sinergi ini akan melibatkan Miti dan agensi utama HDC, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), Matrade, Sirim Bhd, Jabatan Standard Malaysia (DOSM), dan kerajaan tempatan.

 

“Ini juga bertujuan memacu pembangunan industri halal melalui Pelan Induk Industri Halal 2030 (HIMP 2030), dengan mengambil kira penyertaan aktif perusahaan mikro, kecil dan sederhana (PKS) termasuk Bumiputera, dan mempergiatkan pengkomersilan penyelidikan dan produk pembangunan, serta inovasi halal,” kata Liew pada sesi soal jawab persidangan Dewan Negara di sini pada Isnin, menurut laporan Bernama.

 

Beliau menjawab soalan Senator Datuk Dr Mohd Hatta Md Ramli mengenai usaha kerajaan meningkatkan nilai eksport industri halal negara, yang berjumlah RM59.46 bilion pada 2022, berbanding tahap global sekitar RM13.86 trilion.

 

Liew berkata, teras strategik kedua HIMP, yang membuka peluang pasaran baharu produk halal di peringkat antarabangsa, menggariskan tiga inisiatif yang boleh membantu meningkatkan pasaran global, iaitu meningkatkan kerjasama eksport dengan negara sasaran, mempromosikan jenama halal Malaysia, dan mengukuhkan kerjasama strategik dengan syarikat multinasional.- DagangNews.com