FIMM gantung tugas perunding skim unit amanah kerana minta bakal pelabur tandatangan borang | DagangNews Skip to main content

FIMM gantung tugas perunding skim unit amanah kerana minta bakal pelabur tandatangan borang

KUALA LUMPUR 13 Sept - Persekutuan Pengurus Pelaburan Malaysia (FIMM) menegur secara terbuka perunding skim unit amanah (UTS) dan skim persaraan swasta (PRS) kerana melanggar peraturan FIMM.

 

Izzah Syazalina Mohd Sari didapati melanggar Kod Etika dan Peraturan Kelakuan Profesional FIMM (Dana Unit Amanah), kerana meminta borang pelaburan ditandatangani/dicetak ibu jari daripada bakal pelabur, kata FIMM.

 

“Klausa 3.1.11(g) Kod FIMM menghendaki perunding UTS/PRS untuk menjalankan semua urusan dengan berhati-hati, berkemahiran dan tekun dan tidak boleh meminta atau membenarkan pelabur untuk menandatangani (atau pra-cap ibu jari) sebarang bentuk yang berkaitan dengan pelaburan,” kata persekutuan itu dalam satu kenyataan.

 

Izzah, yang berkhidmat dengan Principal Asset Management Bhd pada masa kesalahan itu, telah digantung daripada pendaftaran dengan FIMM selama tiga bulan berkuat kuasa 17 Ogos, dan dikehendaki menghadiri latihan dan kursus berkaitan Kod FIMM.

 

“Sepanjang tempoh penggantungan, Izzah tidak dibenarkan terlibat dalam pemasaran, promosi dan pengedaran UTS dan PRS secara langsung atau tidak langsung melalui perunding UTS/PRS lain,” kata persekutuan itu.

 

FIMM berkata, teguran awam itu dikenakan bagi menghantar mesej keras bahawa ia akan mengambil tindakan terhadap mereka yang gagal mematuhi mana-mana peraturan yang dikeluarkan oleh persekutuan itu.

 

“Ini bagi menghalang perunding UTS dan PRS daripada melakukan sebarang salah laku dan mengingatkan mereka bahawa adalah penting untuk mematuhi peraturan FIMM semasa memasarkan dan mengedarkan UTS dan PRS di Malaysia, untuk melindungi kepentingan orang ramai yang melabur,” tambahnya. - DagangNews.com