FIMM tegur, kenakan sekatan lesen perunding skim amanah saham atas dakwaan salah laku | DagangNews Skip to main content

FIMM tegur, kenakan sekatan lesen perunding skim amanah saham atas dakwaan salah laku

KUALA LUMPUR 17 Okt - Persekutuan Pengurus Pelaburan Malaysia (FIMM) berkata baru-baru ini telah menegur perunding Skim Unit Amanah (UTS) dan Skim Persaraan Swasta (PRS) kerana salah laku/pelanggaran Kod Etika FIMM (Edisi Ketiga) bertarikh 13 Januari 2020.

 

Menurutnya, FIMM telah menegur Stephanie A/P Christopher Ramesh, yang pada masa itu merupakan perunding UTS dan PRS di RHB Bank Berhad.

 

Ia berkata dia didapati melanggar Fasal 4.3(j) dan 4.5 Kod Disemak FIMM, kerana melakukan salah laku menasihati pelabur untuk melakukan transaksi penebusan dan langganan berbilang antara akaun ASN SARA (Aset Campuran Konservatif) 1 dan ASN SARA (Aset Campuran Konservatif) 2 pelabur dalam tempoh yang singkat, tanpa asas yang jelas dan bukan untuk kepentingan terbaik pelabur.

 

"Klausa 4.3(j) Kod Disemak FIMM melarang perunding UTS dan PRS yang berdaftar dengan FIMM daripada melakukan pemutihan dengan melaksanakan penebusan dan pembelian yang berlebihan menggunakan hasil pelaburan yang sama ke dalam satu atau lebih dana," kata FIMM dalam kenyataan di sini.

 

Klausa 4.5 Kod FIMM yang Disemak melarang perunding UTS dan PRS daripada melakukan transaksi pertukaran untuk menjana komisen jualan atau mendapat faedah lain sama ada dalam bentuk tunai atau barangan atau jika ia bukan untuk kepentingan terbaik pelabur.

 

Akibatnya, FIMM telah mengenakan sekatan terhadap Stephanie, di mana dia telah dihalang daripada pendaftaran masa depan dengan FIMM berkuat kuasa 14 September 2023.

 

Persekutuan berkata Teguran Awam itu dikenakan untuk menghantar mesej keras bahawa FIMM akan mengambil tindakan terhadap mereka yang gagal mematuhi mana-mana peraturan yang dikeluarkan oleh FIMM.

 

“Ini adalah untuk menghalang perunding UTS dan PRS daripada melakukan sebarang salah laku dan mengingatkan mereka bahawa adalah penting untuk mematuhi peraturan FIMM apabila memasarkan dan mengedarkan UTS dan PRS di Malaysia untuk melindungi kepentingan orang ramai yang melabur.

 

“Penyelewengan Stephanie dikesan melalui pemberitahuan daripada RHB Bank Berhad,” katanya. - DagangNews.com