Firma berminat buka pusat data di Projek Taman Perindustrian Hijau Bersepadu Kerian (KIGIP)  | DagangNews Skip to main content

Firma berminat buka pusat data di Projek Taman Perindustrian Hijau Bersepadu Kerian (KIGIP) 

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 2 Julai - Beberapa syarikat menunjukkan minat untuk mengambil bahagian dalam pembangunan pusat data di dalam projek Taman Perindustrian Hijau Bersepadu Kerian (KIGIP).

 

Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata syarikat itu telah menyatakan minat apabila projek KIGIP diumumkan oleh Kementerian Pelaburan, Perdagangan dan Industri (MITI) sebelum ini.

 

“Berdasarkan perancangan MITI ketika mengumumkan projek itu, terdapat beberapa syarikat yang menyatakan minat memandangkan beberapa syarikat (lain) yang terlibat dalam pusat data kini terhad.

 

"Kita juga tidak menggalakkan industri pusat data baharu melainkan mereka pakar dalam Kepintaran Buatan kerana pusat data memerlukan penggunaan tenaga dan air yang tinggi.

 

“(Justeru) inilah sebabnya beberapa syarikat telah dikenal pasti (untuk pembangunan pusat data),” katanya semasa pertanyaan perdana menteri di Dewan Rakyat, hari ini.

 

 

pmx

 

 

Anwar berkata demikian sebagai menjawab soalan Howard Lee Chuan How (PH-Ipoh Timor) yang bertanyakan tentang strategi kerajaan untuk menarik pelaburan besar dalam pembangunan KIGIP.

 

Beliau juga berkata satu-satunya cabaran kerajaan kini adalah untuk menyiapkan infrastruktur yang betul dalam industri tenaga hijau dan air, serta memastikan kumpulan bakat yang mencukupi untuk memenuhi keperluan semasa industri untuk menarik lebih ramai pelabur.

 

Anwar sebelum ini mengumumkan projek KIGIP yang akan meningkatkan pertumbuhan industri semikonduktor dan menarik lebih ramai pemain global untuk menubuhkan perniagaan mereka di negara ini.

 

ARTIKEL BERKAITAN: KIGIP di Kerian antara projek tarik lebih banyak pelaburan asing di Malaysia - AFFIN Hwang

 

Mula diperkenalkan semasa Bajet 2024, KIGIP menyasarkan untuk menarik pelaburan Elektrik dan Elektronik (E&E) hijau, sambil menangani isu air di Pulau Pinang.

 

Menerusi projek itu, Anwar berkata kerajaan juga pada dasarnya bersetuju meluluskan peruntukan bagi projek pengagihan air mentah dari Sungai Perak ke Empangan Bukit Merah bagi menyediakan bekalan air terawat ke utara Perak dan Pulau Pinang, dianggarkan menelan belanja RM4 bilion.

 

Sementara itu, Sime Darby Plantation Bhd (SD Plantation) akan bekerjasama dengan pemegang saham utama Permodalan Nasional Bhd (PNB) untuk membangunkan 404 hektar tanah KIGIP di Perak.

 

Pelan itu melibatkan penubuhan ladang solar seluas 267 hektar sebagai sumber tenaga hijau utama bagi kawasan itu, direka untuk menarik pelaburan semikonduktor dan E&E, dua daripada sektor yang paling pesat berkembang dalam ekonomi global.

 

Secara berasingan, kumpulan itu juga meneroka peluang dengan rakan kongsi untuk membangunkan pusat data, yang biasanya menggunakan sejumlah besar tenaga. - DagangNews.com