Firma kejuruteraan, Critical Holdings rancang IPO Pasaran ACE untuk pengembangan perniagaan | DagangNews Skip to main content

Firma kejuruteraan, Critical Holdings rancang IPO Pasaran ACE untuk pengembangan perniagaan

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 18 Julai - Syarikat kejuruteraan Critical Holdings Berhad merancang untuk membuat tawaran awam permulaan (IPO) di Pasaran ACE bagi membiayai pengembangan perniagaannya.

 

Menurut draf prospektusnya di Bursa Malaysia pada 13 Julai lalu, pelaksanaan itu akan melibatkan 74.35 juta saham baharu, dengan 18.59 juta saham akan tersedia untuk permohonan oleh orang awam Malaysia, dan 3.72 juta saham tersedia untuk permohonan oleh pengarah dan pekerja yang layak.

 

Sejumlah 46.47 juta saham akan tersedia melalui penempatan persendirian kepada pelabur Bumiputera yang diluluskan oleh Kementerian Pelaburan, Perdagangan dan Industri, manakala 5.58 juta saham akan tersedia melalui penempatan persendirian kepada pelabur terpilih.

 

Ia menjangkakan modal saham diperbesarkan sebanyak 371.74 juta saham selepas IPO, dengan terbitan awam sebanyak 74.35 juta saham baharu akan ditawarkan dan 37.17 juta saham di bawah tawaran untuk dijual.

 

Sementara itu, kumpulan itu berkata akan ada tawaran untuk penjualan 37.17 juta saham sedia ada melalui penempatan persendirian kepada pelabur terpilih.

 

Critical Holdings terlibat dalam reka bentuk dan binaan, pengurusan projek, pembekalan, pemasangan, ujian, pentauliahan, penyelenggaraan dan sokongan perkhidmatan sistem dan peralatan.

 

Aktiviti perniagaan utamanya termasuk rumusan kejuruteraan yang menyumbang 89.93% daripada hasilnya pada tahun kewangan berakhir 2022 (FY22), manakala penyelenggaraan dan perkhidmatan menyumbang 10.17% dalam tempoh yang sama.

 

Peluasan perniagaannya melibatkan pengambilalihan pejabat wilayah baharu, pengembangan pasukan jualan dan teknikalnya serta perbelanjaan modal, dengan anggaran jangka masa untuk menggunakan dana dalam tempoh 24 bulan.

 

Hasilnya juga akan digunakan untuk, antara lain, modal kerja dan anggaran perbelanjaan penyenaraian.

 

Keuntungan selepas cukai berjumlah RM4.05 juta pada FY23 lebih rendah daripada RM7.90 juta pada FY22 dan RM4.76 juta pada FY21, tetapi lebih tinggi daripada RM2.64 juta pada FY20.

 

Mengenai dasar dividennya, kumpulan itu menyasarkan nisbah pembayaran sehingga 25% daripada untung bersihnya setiap tahun kewangan secara disatukan, selepas mempertimbangkan keperluan modalnya termasuk modal kerja dan perbelanjaan modal.

 

"Pembayaran dividen sebenar akan bergantung kepada beberapa faktor, termasuk prestasi kewangan kumpulan kami, keperluan perbelanjaan modal, keadaan kewangan am dan sebarang faktor lain yang dianggap relevan oleh lembaga kami," kata kumpulan itu dalam draf prospektusnya.

 

Pengarah dan pengurusan kanan utamanya termasuk Tan Si sebagai pengarah eksekutif dan ketua pegawai eksekutif bukan bebas, dan Chow Shin Seang sebagai pengarah eksekutif dan ketua pegawai operasi bukan bebas.

 

MIDF Amanah Investment Bank Berhad merupakan penasihat utama, penaja, penaja jamin dan ejen penempatan untuk IPO itu.- DagangNews.com