FMFTA: Ratifikasi CPTPP akan menggalakkan pertumbuhan Industri Fesyen, Tekstil & Pakaian | DagangNews Skip to main content

FMFTA: Ratifikasi CPTPP akan menggalakkan pertumbuhan Industri Fesyen, Tekstil & Pakaian

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 14 Okt - Persekutuan Fesyen, Tekstil dan Pakaian Malaysia (FMFTA) mengalu-alukan ratifikasi Perjanjian Komprehensif dan Progresif untuk Perkongsian Trans-Pasifik (CPTPP) seperti yang diumumkan oleh Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) baru-baru ini.

 

FMFTA mengucapkan tahniah kepada kerajaan atas komitmennya untuk melaksanakan prosedur dalaman untuk memenuhi mandat Kabinet dan menyerahkan Instrumen Pengesahan (IOR) untuk CPTPP kepada depositari di New Zealand pada 30 September 2022.

 

Pelaksanaan CPTPP menjelang akhir tahun ini adalah penting untuk semua pemain industri Malaysia untuk mengambil kesempatan daripada perjanjian penting ini sebagai satu lagi instrumen pemulihan perdagangan, kerana ia adalah masa penting untuk menstabilkan aktiviti pembuatan, memulihkan sambungan rantaian bekalan, dan mendapatkan yang baharu pasaran.

 

Dato’ Sri Tan Thian Poh, selaku Pengerusi persekutuan ini, amat optimistik dengan ratifikasi tersebut CPTPP kerana beliau percaya bahawa manfaat perjanjian ini boleh memberi manfaat kepada semua tempatan pemain, terutamanya dalam urusan import dan eksport.


 

Dato’ Sri Tan Thian Poh
                                         Dato’ Sri Tan Thian Poh

 


Menurut Analisis Kos-Faedah (CBA), jumlah perdagangan Malaysia dijangka meningkat kepada AS$655.9 bilion pada 2030 melalui penyertaan negara di dalam CPTPP.

 

"Salah satu faedah untuk pengeksport tekstil tempatan kita ialah menikmati bebas cukai di mana Pengeksport Malaysia boleh memasuki semua pasaran CPTPP seperti Kanada dan Mexico, yang pada masa ini julat pada 15% dan 30%," kata beliau dalam kenyataan di sini.

 

CPTPP, yang kini melibatkan 11 negara, diramalkan akan merangkumi lebih banyak potensi masa depan perdagangan.


 

cptpp

 


"FMFTA menjangkakan bahawa perjanjian ini adalah peluang untuk mendapatkan pasaran yang lebih mendalam dan lebih luas akses untuk pertumbuhan ekonomi Malaysia.

 

"FMFTA berharap semua pemain industri tempatan dan utama akan manfaatkan faedah CPTPP dan tunjukkan sokongan yang tidak berbelah bahagi terhadap usaha
kerajaan dalam memastikan kedudukan Malaysia dalam arena global," kata beliau. - DagangNews.com