Gadang gagal dalam rayuan kepada EPU untuk mengecualikan ekuiti Bumiputra bagi membeli tanah Kwasa Damansara | DagangNews Skip to main content

Gadang gagal dalam rayuan kepada EPU untuk mengecualikan ekuiti Bumiputra bagi membeli tanah Kwasa Damansara

KUALA LUMPUR 30 April - Gadang Holdings Bhd membatalkan rancangan pembelian tanah seluas 21.08 ekar di Kwasa Damansara, dikenali sebagai R3-1 berharga RM114.78 juta daripada Kwasa Development (3) Sdn Bhd (KD3), untuk dibangunkan menjadi projek kediaman.

 

Penamatan itu berlaku selepas pemaju pembina dan hartanah gagal dalam rayuannya kepada Unit Perancang Ekonomi (EPU) Jabatan Perdana Menteri untuk mengenepikan keperluan ekuiti Bumiputera bagi memudahkan perolehan tanah Kwasa Damansara, kata syarikat itu dalam makluman di Bursa Malaysia.

 

 

Lembaga pengarahnya telah menulis surat kepada KD3 pada Isnin untuk memaklumkan mereka bahawa rayuan kepada EPU tidak berjaya, dan memberi notis untuk menamatkan perjanjian jual beli (SPA), kata Gadang.

 

"Dengan penamatan ini, SPA menjadi batal dan tidak sah, dan tiada pihak mempunyai hak atau tuntutan lanjut terhadap pihak lain berkenaan dengan SPA," katanya.

 

 

 

 

Kwasa Land Sdn Bhd, pemaju induk perbandaran Kwasa Damansara dan induk kepada KD3, sebelum ini telah menganugerahkan hak pembangunan plot, dikenali sebagai R3-1, kepada Gadang pada 2017 melalui perjanjian hak pembangunan (DRA) yang ditandatangani antara mereka.

 

Sebagai balasan kepada hak untuk membangunkan tanah itu, Kwasa Land akan mendapat RM126.72 juta daripada Gadang, dan 5.5% daripada hasil daripada cadangan projek kediaman bernilai RM700 juta di plot yang dirancang untuk disiapkan dalam tempoh enam tahun. Daripada RM126.72 juta itu, Gadang telah membayar RM76.4 juta setakat ini.

 

Pada November 2023, pihak-pihak bersetuju untuk Gadang membeli tanah itu secara langsung sebaliknya dengan harga RM114.78 juta, dan menandatangani SPA untuk menggantikan DRA. Jadi, ia adalah untuk menambah RM38.38 juta untuk membayar pengambilalihan itu, sementara menunggu kelulusan EPU, menurut pemfailan Gadang sebelum ini.

 

BACA Gadang rayu EPU ketepikan keperluan ekuiti Bumiputera dalam pengambilan tanah Kwasa Damansara

 

Minggu lepas, Gadang berkata EPU telah menolak cadangan pemerolehannya kerana ia tidak memenuhi keperluan pemilikan ekuiti 30% Bumiputera. Pada masa itu, ia berkata ia akan merayu kepada EPU untuk penepian keperluan itu.

 

Dengan penamatan SPA, kedua-dua pihak kini akan kembali kepada perjanjian hak pembangunan yang ditandatangani, katanya. - DagangNews.com