Geely kemuka pelan induk hab automotif Tanjung Malim bernilai RM32 bilion, kemungkinan kelulusan menjelang September ini | DagangNews Skip to main content

Geely kemuka pelan induk hab automotif Tanjung Malim bernilai RM32 bilion, kemungkinan kelulusan menjelang September ini

Oleh BERNAMA

KUALA LUMPUR 13 Ogos — Zhejiang Geely Holding Group Co Ltd (Geely), pelabur utama dalam projek Automotive High-Tech Valley (AHTV) di Tanjung Malim, Perak, telah membentangkan pelan induknya kepada kerajaan Perak, menandakan satu langkah besar ke hadapan dalam pembangunan projek.

 

Menteri Besar Perak Datuk Seri Saarani Mohamad berkata kerajaan negeri akan mengkaji semula dan berpotensi meluluskan rancangan itu dalam mesyuarat September ini.

 

Menurut laporan sebelum ini, projek mega AHTV bernilai RM32 bilion, yang diterajui oleh Geely dengan DRB-Hicom Bhd, bersedia untuk mengubah Tanjung Malim menjadi hab automotif global.

 

 

geely

 

 

Bercakap kepada pemberita selepas program Hari Penglibatan Pelanggan di sini Isnin, beliau berkata Geely adalah salah seorang daripada beberapa pelabur asing yang terus komited dengan rancangan mereka untuk melabur di Perak, dengan mengetengahkan beberapa pelaburan penting di negeri itu.

 

“Kami menerima peruntukan geran sebanyak RM9.5 bilion daripada Kesatuan Eropah serta pelaburan berjumlah RM72 bilion untuk pembangunan Bandar Perindustrian Maritim Lumut,” katanya.

 

Saarani menambah bahawa Jinjing Silicon Technology Sdn Bhd China juga melabur RM100 juta di Silver Valley Technology Park (Chemor), manakala Zhejiang Sinopont Technology Co Ltd juga bergerak ke hadapan dengan pelaburannya di Taman Perindustrian Tasek. - DagangNews.com