George Kent luaskan operasinya ke Vietnam, bakal bina loji pemasangan meter air | DagangNews Skip to main content

George Kent luaskan operasinya ke Vietnam, bakal bina loji pemasangan meter air

Kilang George Kent di Vietnam
Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 15 Jan - George Kent (Malaysia) Berhad meluaskan operasinya ke Vietnam, yang sememangnya sudah menjadi pasaran eksport terbesar bagi meter air jenama George Kent sejak lebih daripada 25 tahun.

 

Menerusi George Kent International Pte. Ltd, anak syarikat milik penuhnya, syarikat itu telah melabur sehingga AS$532,000 (bersamaan RM2.46 juta) bagi kepentingan 70% modal sumbangan dalam George Kent (Vietnam) Company Limited (GK Vietnam).

 

Anak syarikat baharu itu, yang dibentuk di bawah perjanjian pemegang saham yang beroperasi pada nisbah modal sumbangan 70:30, menggariskan komitmen George Kent untuk memupuk perkongsian tempatan bagi pertumbuhan bersama.

 

GK Vietnam akan beribu pejabat di Taman Perindustrian Thoi Hoa, Wad Thoi Hoa, Ben Cat Town, Wilayah Binh Duong, Vietnam.


 

GK

 

GK Vietnam ialah perkongsian antara GKI, yang berpangkalan di Singapura dan Pham Nguyen Hoang, seorang ahli perniagaan Vietnam yang terkenal dengan pengalaman lebih 30 tahun dalam perniagaan pengedaran pemeteran.

 

Kerjasama strategik ini menandakan satu peristiwa penting dalam komitmen George Kent untuk memajukan infrastruktur air dan penyelesaian pemeteran pintar pada skala global.

 

Dengan sejarah yang kaya yang berakar umbi dalam pemeteran air dan kecemerlangan kejuruteraan, George Kent secara konsisten menunjukkan kehebatannya bukan sahaja dalam perniagaan pemeteran tetapi juga dalam infrastruktur air, pengangkutan rel dan sektor pembinaan hospital.

 

Tumpuan utama GK Vietnam ialah pemasangan meter air jenama George Kent, yang terkenal dengan ketepatan dan kebolehpercayaannya serta sistem bacaan meter automatik proprietari George Kent - 'SisBa' yang telah mendapat daya tarikan yang ketara dalam kalangan pihak berkuasa air di Vietnam.

 

Operasi anak syarikat itu akan sejajar dengan lancar dengan komitmen George Kent yang telah lama teguh terhadap piawaian antarabangsa, seperti yang ditunjukkan oleh pentauliahan ISO 9001:2015, ISO 14001:2015, ISO 45001:2018 dan Pertubuhan Metrologi Perundangan Antarabangsa (OIML).

 

Selain memenuhi keperluan pasaran domestik, GK Vietnam menyasarkan untuk memperkukuh penyelesaian pemeteran air di seluruh rantau Asia Tenggara. Kehebatan eksport Kumpulan, yang ditunjukkan oleh kehadirannya di 42 negara di seluruh dunia, menjadi bukti komitmennya untuk menangani cabaran pengurusan air global.


 

Tan Sri Dato’ Tan Kay Hock
                  Tan Sri Tan Kay Hock

 


Pengerusi syarikat, Tan Sri Tan Kay Hock berkata, penubuhan GK Vietnam mencerminkan kepercayaan teguh syarikat terhadap kekuatan kerjasama untuk memacu pertumbuhan.

 

"Dengan kekayaan pengalaman kami dan kepakaran tempatan Pham Nguyen Hoang, GK Vietnam bersedia untuk menyumbang dengan ketara kepada pembangunan infrastruktur air Vietnam sambil mempromosikan penyelesaian yang mampan.

 

"Pemasangan meter air George Kent, termasuk penyelesaian pemeteran pintar proprietari kami di Vietnam akan meningkatkan ketersediaan dan kebolehcapaian produk bertaraf dunia kami ke pasaran tempatan," ujar beliau dalam kenyataan di sini hari ini.

 

Keputusan untuk mewujudkan pembangunan penting dalam bentuk loji pemasangan di Vietnam menandakan langkah strategik untuk bukan sahaja memenuhi permintaan yang semakin meningkat bagi meter air di rantau ini tetapi juga untuk mendalami akar syarikat dalam pasaran yang telah menjadi sebahagian daripada kejayaan GK.

 

"Inisiatif yang berpandangan ke hadapan ini mencerminkan keyakinan George Kent terhadap potensi Vietnam sebagai hab untuk inovasi dan pertumbuhan dalam sektor infrastruktur air," kata beliau.


 

parafrasa

 


Kemudahan baharu di Vietnam, yang mempunyai kapasiti pemasangan tahunan 600,000 meter, meletakkan dirinya sebagai pemain utama, mengukuhkan keupayaan George Kent dalam memenuhi permintaan yang semakin meningkat untuk meter air, baik di Vietnam dan berpotensi di wilayah jiran.

 

"Usaha strategik ini bukan sahaja mengesahkan komitmen George Kent dalam menyediakan penyelesaian peringkat teratas tetapi juga mengukuhkan kedudukan kami sebagai peneraju pasaran dalam perniagaan pemeteran.

 

"Pemasangan meter, termasuk penyediaan penyelesaian pemeteran pintar SisBa kami, akan dimulakan pada suku kedua 2024, menandakan permulaan fasa yang menarik dalam operasi kami untuk tahun kewangan 2025,” ujar Tan. - DagangNews.com